Gå till innehåll

Tätningsring oljekylare DIM ?


H.Hansen

Rekommendera Poster

Nu har jag varit iväg och mätt.. (sorry tog tid..går på halvfart. Fått lunginflammation.. :(  )

 

Så,  jag både PMar dig tillbaks Hasse.. OCH skriver här..ifall andra eller jag själv behöver söka reda på det i framtiden igen..

 

>>> Stora ringen, alltså mellan blocket och oljekylaren = RUND standard O-ring med utv.diameter 70mm och grovlek 3mm.

 

>>> Gummiringen till vattenrör = Kantig sk. X-ring med utv.diameter 20mm, innerdiameter 15mm och bredd 4mm.

 

 Jag testade själv med liknande o-ringar när jag inte fann orginalet en söndagkväll..och hur lik den än var så gick det bara inte att få tätt. Varken med eller utan tätningsmassa..

 

 Så var noga med dimensionen!! 

 

/mvh.Svana

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men då måste man ju ha tappen i motorn från en motor utan oljekylare, det är inte gängor hela vägen in, så det går inte att gänga på filtret,

Vi fick inte tag i rätt ring, Det skulle ta 5 dagar att få upp en från classic motor, skall prova ett par tre nödlösningar.

Nödlösning ett, kapa en längre o-ring och limma i hop ändarna i rätt längd.

Nödlösning två. klämma emellan en tätnings ring från ett oljefilter.

Nödlösning tre. få någon att köpa med rätt o ring upp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse, Nödlösning 1 fungerar bra om du har rätt lim. Vi har en gammal servicelåda på jobbet med nitril o-ring i "metervara" och ett speciellt lim som har tagit slut för länge sedan, så vi använder Loctite 406 cyanakrylatlim. Fabrikatet på lådan är Parker och det fungerar efter 2-3 år fortfarande på en flänskoppling till ena lyftcylindern på vår lastmaskin, fast det bara skulle vara provisoriskt...

 

En liten droppe på ena änden, sedan pressar man ihop ändarna och efter 10-15 sekunder sitter de ihop. Kniven måste vara helt ren och drar man lite ska det hålla direkt, annars gör om. Rätt bra faktiskt!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blev nödlösning ett.

nu var x ringarna så dåliga så vi fick inte vatten rören att täta. De kunde de få fram till kl 07 i dag . Så jag fick plocka ner kylaren igen och skall snart ner och hämta nya x ringar. Så får vi det nog tätt.

20141022_143308.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara väldigt svårt att mäta en o-ring, och få rätt mått. Men jag dubbelkollade mina uppgifter, och ser att jag skrev fel. Innermått skall vara 65,5mm.

 

Här är en screenshot ifrån Volvos reservdelskatalog: http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/public/8/141435206455056000_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...