Gå till innehåll

Gearolja TGB


Rekommendera Poster

Hej til alle brugere af dette forum ^_^

 

Jeg har haft stor nytte og gläde af at läse om alle emner relateret til Scania TGB30/40

 

Jeg har nu fået köbt 4 stk TGB30 og en enkelt TGB40 som jeg skal hente i Kristineshamn näste uge.

 

Jeg forventer löbende at upgradere og forbedre disse köretöjer til at köre med studenter her i Danmark ud over disse har jeg en del REO M621 og Volvo N84

 

Min frågan er - hvilken moderne Olja skal der bruges på gearkassen?

 

ATF - men kan se at der anbefales lidt forskelligt - Dextron II og III. i de forskellige håndböger og på nettet

 

Hvilken er at foreträkke at köbe i 2014?

 

Er det mugligt at köbe testudstyr til gearkassen?

Forventer at köre med manuel skifte, men med mange köretöjer kan det nok betale sig at köbe testudstyr.

 

Har vedhäftet et billede - som det ses har TGB med hytta staallemma - er det normalt den har ogå en annan type af kontakter til 4WD og spär?

 

Paa forhaand tak og med venlig hilsen og beklager at jeg skriver mest på dansk -_-

 

Bjarne Madsen

Dronninglund

DK

post-8843-0-27089800-1413373351_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bjarne!

 

Välkommen till Terrängbil och till 30 / 40 Gänget!

 

I mina TGB 30 och 40 använder jag Q8 Auto 15 som jag köper i 25 lit dunk på Hydroscand.

 

Scanias original testbox till växellådorna är nog svår att hitta idag. Jag har tillverkat min egen, med den kan jag både se in- och utgångar på styrboxen och även köra bilen med manuell växling. Den är väl lite overkill för bara "nödkörning", men jag har också en ren nödkörningsbox i proffskvalitet på gång sedan rätt länge, kort och komponenter ligger färdiga att monteras men tiden har inte riktigt räckt till...

 

Om du letar lite på forumet hittar du kopplingsschema om du vill bygga själv.

 

Lycka till med dina nya bilar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tak for hjälpen :)

 

Ja har hentet TGB hjem fra Sverige, Norge og Holland(!) og der står også to Volvo Felt  og en Volvo Valp (alle L3314) i garagen - Valpen har rammenummer 160 

 

#Wingflyer: tak for tipset - jeg har konstrueret en lillemanuel styrboks med 4 kontakter/brytare som styrer H1-H2-H3-M - virker fint.

Spørgsmål, hvis jeg vælger kun at köre med manuel kan jeg så afmontere vaxellådans styrboks - vil TS funktionen stadig virke?

 

Tak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tak for reply og information om at TS er strömlös på tomgång samt at bruge dioder til at styre TS fra gearkontakterne.

 

Har tittat på eldiagram - ja det kräver flere kontakter at köre helt uden styrboksen kan jeg se -_-

 

Uhhhh hvor er det vigtigt at have dioderne placeret hvor H1 og R giver ström på samme ledning til TS  :rolleyes:

 

Alternativt kan + 24V på ledning 311 og ledning 536 koblet med ledning 525 vel bibeholde funktionen på TS via speeder?

De to funktioner kan vel kombineres, hvis der monteres en tryckknap (til/fra)  efter dioderne

 

Jeg har läst i et tidligere indläg, at for at forbedre funktionen på kontakten ved speederen, så kan der placeres en päre i serieforbindelse - hvor mange watt skal denne väre på?

 

Tack for tålmodighed(patience) med en TGB nybegynder  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga en diod från vardera H1 och R till TS, så får du drivning direkt du lägger växel. T ex 1N4001 eller liknande.

Logiken i originalboxen är

TS = N eller Gas och ( H1 eller R) eller H2

om man inte har med gaspedalen som i din lösning ovan blir det kvar

TS = N eller  H1 eller R eller H2

och det är alltid 1, dvs man kan lika gärna lägga 24V på TS hela tiden.

 

Att TS är aktiv i N har med smörjning och kylning göra tror jag.

 

Normaldrift är att TS är aktiverad. Det är en "convenience" att TS är inaktiverad vid tomgång och ilagd växel (och endast då) för att få bort grunddraget.. Inget som behövs för funktionen av växellådan. Att TS tas bort vid växling i FD är inte heller nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med TS. Jag brukar ju alltid köra med H2 (S-läge?) som lägsta växel för att minska lite på växlandet. Det betyder alltså att TS alltid ligger i när man står still, till skillnad mot det normala att TS kopplas ur om man släpper på gasen i H1?

Nej,

jag var tvungen att förenkla resonemanget lite tyckte jag. I detalj så är det växelpunkten för H2 som styr, inte själva ventilutgången.

 

I växelläge S så är TS direkt styrt av gasen upp till den fart när H2 normalt går i. I fart däröver är TS alltid till oberoende av gas.

Samma gäller för växelläge R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...