BravoMike Postad 15 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2014 Hej til alle brugere af dette forum Jeg har haft stor nytte og gläde af at läse om alle emner relateret til Scania TGB30/40 Jeg har nu fået köbt 4 stk TGB30 og en enkelt TGB40 som jeg skal hente i Kristineshamn näste uge. Jeg forventer löbende at upgradere og forbedre disse köretöjer til at köre med studenter her i Danmark ud over disse har jeg en del REO M621 og Volvo N84 Min frågan er - hvilken moderne Olja skal der bruges på gearkassen? ATF - men kan se at der anbefales lidt forskelligt - Dextron II og III. i de forskellige håndböger og på nettet Hvilken er at foreträkke at köbe i 2014? Er det mugligt at köbe testudstyr til gearkassen? Forventer at köre med manuel skifte, men med mange köretöjer kan det nok betale sig at köbe testudstyr. Har vedhäftet et billede - som det ses har TGB med hytta staallemma - er det normalt den har ogå en annan type af kontakter til 4WD og spär? Paa forhaand tak og med venlig hilsen og beklager at jeg skriver mest på dansk Bjarne Madsen Dronninglund DK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 Hej Bjarne! Välkommen till Terrängbil och till 30 / 40 Gänget! I mina TGB 30 och 40 använder jag Q8 Auto 15 som jag köper i 25 lit dunk på Hydroscand. Scanias original testbox till växellådorna är nog svår att hitta idag. Jag har tillverkat min egen, med den kan jag både se in- och utgångar på styrboxen och även köra bilen med manuell växling. Den är väl lite overkill för bara "nödkörning", men jag har också en ren nödkörningsbox i proffskvalitet på gång sedan rätt länge, kort och komponenter ligger färdiga att monteras men tiden har inte riktigt räckt till... Om du letar lite på forumet hittar du kopplingsschema om du vill bygga själv. Lycka till med dina nya bilar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 16 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 Plåtlämmarna hör egentligen till TGB45 så den trettian har nog bara blivit uppgraderad i efterhand. Grattis till den förbättringen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 16 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 Grattis till 5 bilar på en gång!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BravoMike Postad 17 Oktober , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Oktober , 2014 Tak for hjälpen Ja har hentet TGB hjem fra Sverige, Norge og Holland(!) og der står også to Volvo Felt og en Volvo Valp (alle L3314) i garagen - Valpen har rammenummer 160 #Wingflyer: tak for tipset - jeg har konstrueret en lillemanuel styrboks med 4 kontakter/brytare som styrer H1-H2-H3-M - virker fint. Spørgsmål, hvis jeg vælger kun at köre med manuel kan jeg så afmontere vaxellådans styrboks - vil TS funktionen stadig virke? Tak Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 17 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2014 Nej, TS sköter sig inte själv. TS kan du ha inkopplad permanent utan större problem. Enda funktionen på TS är att ta bort drivmomentet på tomgång med stillastående bil och ilagd växel. TS är idet läget strömlös. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 17 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2014 Tak for hjälpen jeg har konstrueret en lillemanuel styrboks med 4 kontakter/brytare som styrer H1-H2-H3-M - virker fint. En lille bryter på R er också praktisk! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 17 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2014 Och tryckknappar för V och T... Du kan lägga en diod från vardera H1 och R till TS, så får du drivning direkt du lägger växel. T ex 1N4001 eller liknande. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BravoMike Postad 17 Oktober , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Oktober , 2014 Tak for reply og information om at TS er strömlös på tomgång samt at bruge dioder til at styre TS fra gearkontakterne. Har tittat på eldiagram - ja det kräver flere kontakter at köre helt uden styrboksen kan jeg se Uhhhh hvor er det vigtigt at have dioderne placeret hvor H1 og R giver ström på samme ledning til TS Alternativt kan + 24V på ledning 311 og ledning 536 koblet med ledning 525 vel bibeholde funktionen på TS via speeder? De to funktioner kan vel kombineres, hvis der monteres en tryckknap (til/fra) efter dioderne Jeg har läst i et tidligere indläg, at for at forbedre funktionen på kontakten ved speederen, så kan der placeres en päre i serieforbindelse - hvor mange watt skal denne väre på? Tack for tålmodighed(patience) med en TGB nybegynder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 18 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2014 Du kan lägga en diod från vardera H1 och R till TS, så får du drivning direkt du lägger växel. T ex 1N4001 eller liknande. Logiken i originalboxen är TS = N eller Gas och ( H1 eller R) eller H2 om man inte har med gaspedalen som i din lösning ovan blir det kvar TS = N eller H1 eller R eller H2 och det är alltid 1, dvs man kan lika gärna lägga 24V på TS hela tiden. Att TS är aktiv i N har med smörjning och kylning göra tror jag. Normaldrift är att TS är aktiverad. Det är en "convenience" att TS är inaktiverad vid tomgång och ilagd växel (och endast då) för att få bort grunddraget.. Inget som behövs för funktionen av växellådan. Att TS tas bort vid växling i FD är inte heller nödvändigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 18 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2014 Intressant med TS. Jag brukar ju alltid köra med H2 (S-läge?) som lägsta växel för att minska lite på växlandet. Det betyder alltså att TS alltid ligger i när man står still, till skillnad mot det normala att TS kopplas ur om man släpper på gasen i H1? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2014 Intressant med TS. Jag brukar ju alltid köra med H2 (S-läge?) som lägsta växel för att minska lite på växlandet. Det betyder alltså att TS alltid ligger i när man står still, till skillnad mot det normala att TS kopplas ur om man släpper på gasen i H1? Nej, jag var tvungen att förenkla resonemanget lite tyckte jag. I detalj så är det växelpunkten för H2 som styr, inte själva ventilutgången. I växelläge S så är TS direkt styrt av gasen upp till den fart när H2 normalt går i. I fart däröver är TS alltid till oberoende av gas. Samma gäller för växelläge R. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 19 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2014 Ok, det förklarar väl att man kan känna någon sekund fördröjning innan man drar iväg, även i S-läge. Man kanske skulle se över gas pedal kontakten. Tack för informationen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.