Gå till innehåll

22,5" däck på TGB


Rekommendera Poster

Hej.

Monterade 2 st 22,5" däck bak på min Tgb 30 i helgen. Passar utmärkt och ser ut att spåra.

Är det någon som vet om det blir något problem om man har monterat 22,5" runt om när man kommer till Bilprovningen?

Ända som jag såg är att 22,5" däcken är ca 11 cm lägre. Scania 22,5" super singel är det som jag monterat. Styrdäck från en Scania 124

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hamnade dom nya spårviddsmässigt jämfört med dom gamla? Du har kanske hittat fälgar som inte flyttar ut däcken så mycket?

Det har ju diskuterats offset en del här på forumet ....

 

Tidigare monterades 22,5" av flyget, på bland annat snöslungorna.

 

Här är ett annat exempel som jag hittade för länge sen.

post-5290-0-37044400-1412026730_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sba111 Dom spårar bra. Var till Bilprovningen i fredags och de såg inget hinder. Är bättre att sätta mindre däck än större enligt besiktningsmannen. Han menade att bromskraften blir bättre med mindre däck.

Här tagit några bilder men de går inte att ladda upp. Ska försöka flytta dem till datorn och ladda upp där i från. Tror att det är en lägre profil på däcken som jag har mot de som är på bilden du lagt upp Sba111.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, mindre däck låter ju tveksamt, då går den ju ännu långsammare ;)

Det vi oftast försöker åstadkomma är ju lite lägre varvtal vilket talar för större däck.

 

Det låter inte som dina däck är lämpliga för terrängkörning heller?

Det är jag definitivt inte beredd att offra, även om det i praktiken är en pytteliten del av all körning. Dock den roligaste :)

 

Fälgarna kan ju vara intressanta så gärna bilder på dem ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6947-0-42004000-1413223668_thumb.jpgpost-6947-0-94859600-1413223701_thumb.jpgpost-6947-0-28495200-1413223742_thumb.jpgpost-6947-0-67325500-1413223744_thumb.jpg

 

Här är några bilder.

Jag tror att det går att hitta däck som är högre än dessa 385/65/22,5 däck som jag testat.

Sluthastighet vet jag inte om jag håller med dig helt. Verkar som bilen går lättare eller om det är den lägre utväxlingen som gör det. Bilen orkar lätt upp i 90 km/h e mätaren nu mot tidigare drygt 80 km/h.

Ja däcken är inte anpassade för terräng. Sidorna är svaga men å andra sidan så kan man köpa stomar hos däckhandlarna för kaffepengar, om man vill leka.

Jag har 4 st originaldäck som jag kan montera om jag vill åka i terrängen men det är enligt min mening det ända de duger till, och knappt de.

Jag förstörde minst ett av mina originaldäck när jag körde 25 mil med tung last (de blir varma och separerar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med de nya fälgarna. Ser ju nästan ut som de har ännu större off-set än originalen??

Det blir trimmade Opel känsla med det stuket på bilderna (större bakdäck än fram)   :ph34r:  :ph34r:  :P

 

Det som begränsar farten på min är ju bara varvräknaren eftersom jag inte vill ligga och köra på det röda. Toppfarten hamnar då på knappt 85 vilket stämmer väldigt bra med vad navigatorn anger för fart. I praktiken vill jag dock ligga mycket lägre i varv för "komfort", bränsleförbrukning och "mekanisk sympati" vilket brukar bli dryga 70 (av någon anledning är det mer störande buller mellan 65 - 70  :blink: )

 

När Björn H och jag körde "kolonn" var det mycket tydligt hur mycket snabbare hans gick. Han höll takten med de vanliga tradarna på sina stora tyska hjul. Eller om man ska vara lite mer specifik, han körde om (!) dem mest hela tiden   ;)  B)

Däremot var nog min snabbare i "accet", delvis skillnad i utväxling och så har han ju några ton kran monterad också...

 

Mina däck brukade "osa" om man körde på blöta vägar när jag hade standard tryck. Numera kör jag runt 4.5 kg och då går de inte varma ens i torrt väglag på sommaren.

Fast i Brändåsen sist sänkte jag till 1 kg och då var det mycket gött grepp i terrängen. Också väldigt svajigt på landsväg tills jag fyllt upp igen på närmsta mack efteråt  -_-  

 

Det mesta last jag kört var väl med 45 studenter och något ton öl, fast då gick det ju inte så fort  ;)

 

Det ser ut som bilen din är i fint skick, kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också väldigt svajigt på landsväg tills jag fyllt upp igen på närmsta mack efteråt  -_-  

 

Det går jättebra att pumpa däck med din egen kompressor på bilen. Det är en stor tvåcylindrig pump, troligen större än den macken har.

Ta ut luft från tredje mätuttaget framifrån ovanpå lufttanken. I bilens tillbehör ska ingå en slang som passar. Har du inte kvar nån koppling som passar där kan du byta mätuttaget till en vanlig tryckluftskoppling.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, jag har all pumputrustningen numera men var lite slö. Fördelen med macken också att då behöver inte en 11:a liters diesel 6:a stå på tomgång i en halvtimme ;)

Aningen överdimensionerad pump motor ;)

 

Vet du förresten vad man kan ha som tryck begränsare när man pumpar, så man inte behöver göra det helt manuellt?

Det vore gött att kunna skruva fast munstycket på däcksventilen och sedan komma tillbaka när det är färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera en vanlig trycklufts manometer på slangen och ställ in den på det trycket du vill använda. Sen tror jag biltema jula eller Swedol har ett munstycke som man kan låsa fast på ventilen. Eller använd en vanlig luft på fyllare och ett buntband runt handtaget så slipper du stå å vänta.

 

Mvh

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Henrik menar regulator, typ sådan som man använder för att t ex sänka lufttrycket till en färgspruta.

 

Jag har provat det med en liknande Biltemas 17656 med 1/2" anslutning. Den har snabbkoppling på utgången och man kan ställa trycket innan man ansluter slangen med luftnippeln till däckventilen.

 

Jag använde en vanlig luftpåfyllare med "avtryckaren" tejpad i intryckt läge. Det är lite pill att få anslutningen att täta mot ventilen utan att man håller emot, men sedan är det bara att vänta till det är klart. dock tar det en halv evighet per däck, det går väldigt långsamt på slutet.

 

Skulle gärna ha en sån apparat som däckverkstan har. Eller egentligen en till varje hjul! Man ställer in trycket och sedan sköter apparaten resten. Det är ett jäkla flöde hela tiden och den överfyller lite och släpper sedan ut luft till exakt tryck. Dyyyyrrrr...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Henrik menar regulator, typ sådan som man använder för att t ex sänka lufttrycket till en färgspruta.

 

Jag har provat det med en liknande Biltemas 17656 med 1/2" anslutning. Den har snabbkoppling på utgången och man kan ställa trycket innan man ansluter slangen med luftnippeln till däckventilen.

 

Jag använde en vanlig luftpåfyllare med "avtryckaren" tejpad i intryckt läge. Det är lite pill att få anslutningen att täta mot ventilen utan att man håller emot, men sedan är det bara att vänta till det är klart. dock tar det en halv evighet per däck, det går väldigt långsamt på slutet.

 

Skulle gärna ha en sån apparat som däckverkstan har. Eller egentligen en till varje hjul! Man ställer in trycket och sedan sköter apparaten resten. Det är ett jäkla flöde hela tiden och den överfyller lite och släpper sedan ut luft till exakt tryck. Dyyyyrrrr...

Precis regulator (http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckregulator-med-manometer-17179/) menade jag ju.

 

Är lite segt att göra så men funkar kanon. Man kan göra en grenig och köra alla hjul samtidigt. Jag hade slangar monterade på förra TGB 40n med 1 st koppling vid varje hjul kopplade i en kort slang till hjulen och kopplade in regulatorn bak på bromsuttaget. För mig att jag körde med 4 bars tryck i regulatorn så slapp man vänta så länge. Detta är lite segt men man slipper ju sitta vid varje däck å vänta  :)

 

Då ska du fylla på hjulen i en Tatra 8x8 där är det segt kompressorn pumpar mycket långsammare där + mindre tankar.  ^_^

 

mvh

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis regulator (http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckregulator-med-manometer-17179/) menade jag ju.

 

Är lite segt att göra så men funkar kanon. Man kan göra en grenig och köra alla hjul samtidigt. Jag hade slangar monterade på förra TGB 40n med 1 st koppling vid varje hjul kopplade i en kort slang till hjulen och kopplade in regulatorn bak på bromsuttaget. För mig att jag körde med 4 bars tryck i regulatorn så slapp man vänta så länge. Detta är lite segt men man slipper ju sitta vid varje däck å vänta  :)

 

Då ska du fylla på hjulen i en Tatra 8x8 där är det segt kompressorn pumpar mycket långsammare där + mindre tankar.  ^_^

 

mvh

Henrik

Nu kan jag inte hålla med, det är större kompressor större tankar och framförallt grövre slangar in i däcken på en Tatra och du slipper allt meck med att springa runt med slangar.

Från 0,8 4xfram och 0,6 4xbak till 6kg x8 12min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grövre slangar kan ju diskuteras efter som TGB inte har några å jag tillverkat grejerna själv ;)

 

Storleken på tankarna kanske du har rätt i ska kolla detta senare, men den Tatran jag hade va bra mycket segare å fylla tankarna helst när du skulle fylla däcken oxå räknade lätt med 20 min (Tankar + 8 däck) innan man var uppe på 3kg i däcken.

Då var ju det ganska ofta tomt i nått eller några det är det ju sällan på TGB, det bidrar ju lite oxå...

 

Fördelen med Tatran är ju att du fyller när du kör å då slipper vänta.

 

Kan ju varit så att min kompressor va lite slö...

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grövre slangar kan ju diskuteras efter som TGB inte har några å jag tillverkat grejerna själv ;)

 

Storleken på tankarna kanske du har rätt i ska kolla detta senare, men den Tatran jag hade va bra mycket segare å fylla tankarna helst när du skulle fylla däcken oxå räknade lätt med 20 min (Tankar + 8 däck) innan man var uppe på 3kg i däcken.

Då var ju det ganska ofta tomt i nått eller några det är det ju sällan på TGB, det bidrar ju lite oxå...

 

Fördelen med Tatran är ju att du fyller när du kör å då slipper vänta.

 

Kan ju varit så att min kompressor va lite slö...

:)

Vi kommer lite offtopic -_-  vad jag menar, att hålet i slangkäglan är större och saknar ventil som stryper flödet, vanlig hatt till vänster Tatra till höger

nippel-tatra.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

attachicon.gifATT00001 (5).jpgattachicon.gifATT00001 (8).jpgattachicon.gifATT00002 (3).jpgattachicon.gifATT00002.jpg

 

Här är några bilder.

Jag tror att det går att hitta däck som är högre än dessa 385/65/22,5 däck som jag testat.

Sluthastighet vet jag inte om jag håller med dig helt. Verkar som bilen går lättare eller om det är den lägre utväxlingen som gör det. Bilen orkar lätt upp i 90 km/h e mätaren nu mot tidigare drygt 80 km/h.

Ja däcken är inte anpassade för terräng. Sidorna är svaga men å andra sidan så kan man köpa stomar hos däckhandlarna för kaffepengar, om man vill leka.

Jag har 4 st originaldäck som jag kan montera om jag vill åka i terrängen men det är enligt min mening det ända de duger till, och knappt de.

Jag förstörde minst ett av mina originaldäck när jag körde 25 mil med tung last (de blir varma och separerar).

 

Beträffande hastigheten så hoppas jag att du tänkt på att bilens hastighetsmätare inte stämmer längre när du ändrat diametern på hjulen! Mindre diameter ger dig en "glädjemätare" dvs. mätaren visar en högre hatsighet än vad bilen verkligen har. 11cm ger ett ganska stort fel men du bör ju minska risken för fortkörningsböter. I övrigt så kan det vara intressant att undersöka vad som påverkar hastigheten eller bränsleförbrukningen och hur (däckens hårdhet, diameter, lufttryck, bredd....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tyska däcken ger c:a 8-10 km högre GPS-fart än originaldäcken vid full gas.

 

Min TGB40 med de större däcken har fullt acceptabel acceleration även med full last. Provade dom först på ena 30-bilen och med en c:a 5 ton snöslunga på flaket. Det blev markant sämre acceleration och backtagningsförmåga, men mycket behagligare gång.

 

Tror inte jag vill ha mindre hjul än original. Det är helt ok att köra långt utan hörselskydd med de tyska hjulen, men rejält tröttande motorbuller med original, så jag kan gissa hur det skulle vara med motsvarande mindre än original. Bara gissning dock, har ju inte prövat... -_-

 

PS

Kul avatar SBAT111! Krösus Sork? :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt mycket bultar! Är den yttre ringen med bultar (ca:20st) de som håller ihop fälghalvorna och ordinarie hjulbultar (10st) sedan drar fast hjulet på bilen mot den inre fälghalvan?

Finns det bra tillgång på däck till dessa?

Jag tycker mig ha förstått att orginaldäcken är lite riskabla att åka omkring med, vad finns det för erfarenheter av dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, många bultar blir det...

 

Rätt, yttre bultringen håller ihop fälghalvorna.

 

Däcken är 30X14.00R20, ett "standarddäck" som finns i en uppsjö utföranden från alla tillverkare.

 

Jag har aldrig haft problem med originaldäck som separerat på det 10-talet 30/40-bilar jag haft. Några riktigt dåliga däck har jag bytt innan jag har besiktat och kört bilarna, annars inga problem trots tydliga torrsprickor på vissa. Har dock kört med minst 3,5 bar olastat och 4 bar med tyngre bil. Längsta resan drygt 100 mil tur och retur, tom halva vägen och lite över 4 ton på hemresan.

 

Med det sagt har jag också köpt 2st 30-bilar med reservhjul hel utan slitbana, så visst förekommer det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...