Gå till innehåll

Webasto mm


Seglarn

Rekommendera Poster

Köpte en TGB 1314 i maj. Har nu börjat fixa med den. SPAL fläkten kom hem häromdagen, ska skaffa termostatbrytare till den men funderar på var jag ska montera den. Fick för mig idag att jag skulle testa om Webastovärmaren möjligen skulle kunna funka. Bilen hade ju stått sedan 2006. Bytte en säkring som var trasig och slog om knappen. Röd lampa tändes i panelen, pumpen började jobba o efter någon minut gick värmaren!!! Kanon, verkar vara riktigt bra effekt på den.

Undrar hur mycket ström den tar, kan man köra den på natten o ändå kunna starta på morgonen??? Ser fram mot att få på nya däck o dra iväg på en tur några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en TGB 1314 i maj. Har nu börjat fixa med den. SPAL fläkten kom hem häromdagen, ska skaffa termostatbrytare till den men funderar på var jag ska montera den. Fick för mig idag att jag skulle testa om Webastovärmaren möjligen skulle kunna funka. Bilen hade ju stått sedan 2006. Bytte en säkring som var trasig och slog om knappen. Röd lampa tändes i panelen, pumpen började jobba o efter någon minut gick värmaren!!! Kanon, verkar vara riktigt bra effekt på den.

Undrar hur mycket ström den tar, kan man köra den på natten o ändå kunna starta på morgonen??? Ser fram mot att få på nya däck o dra iväg på en tur några dagar.

Du har ju startbatterierna till motorn och även egna batterier till hyddan och förbrukarna där.

Har för mig att man tillomed kan switcha för att starta motorn med batterierna till hyddan.

Min var ju en 1314 och byggdes om till 1318,så det kan ju iof skilja en del

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man får väl ta o mäta. Värmaren är ju bra att ha men misstänker att den kanske måste styras över en termostat om det inte ska bli för varmt. Ger ju ca 5000 watt. I min 1314 fiunns inte separata batterier till hyddan, men i o för sig en tänkbar lösning. Finns ju plats att sätta in dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt två batterier i patient täcker skåpet. Alltså där säkringarna sitter. Så har jag satt en truck handske som jag drar isär under natten när jag använder värmare kyl och belysning. Då har jag fräscha start batterier i bilen. Har inte tömt batterierna i skåpet på de tider jag kört värmaren. Men kopplar jag in en kyl så plockar jag ut det mesta ur dem på en natt. Dock laddar jag upp dem igen ganska snart efter jag startat motorn och kopplat i hop truck handsken igen. Hade i gen NATO handske annars är den ju utmärkt att ha och koppla in och ur en batterierna i skåpet med. En huvudström brytare funkar säker bra det med. Men jag skulle inte bara chansa och köra värmaren hela natten utan att ha starthjälp nära till hands.

Det blir så varmt i skåpet även när det är riktigt kallt ute så man är nästan tvungen att stänga av värmaren emellanåt. En termostat styrning på den vore fint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där finns ju plats för batterier, Går säkert klämma in dem på fler ställen. Natokontakt får inskaffas. Har för mig att det finns att köpa en kontakt på Swedol som passar.

Ska man ha kyl är nog en kompressorkyl att föredra. I min Toyota funkar det kanon. Finns ju även små fina skåp från husvagnar som går på gasol. Såg en 1314 som hade satt in husvagnselement i skåpet o hade en liten fin Primuspanna i värmarskåpet. Hade självcirkulation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Japp den värmer motorn också. Jag har satt i en överströmnings ventil. Så jag kan köra värmaren när skåpet inte är kopplat till bilen. Men när det står på kör jag alltid genom bilens system. Får ju värme därifrån när jag har bilen igång. Och sedan tvärtom. Alltså värmaren värmer både skåp och motorn när jag kör på den.funkar alltså som motor värmare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att montera ett skiljerelä mellan startbatterier och förbrukarbatterier.. Styrströmmen till reläet tar jag från oljetryckskontakten.

Bilen har då ett färskt batteri när man startar och när oljetrycketsgivaren ger signal kopplas båda grupperna ihop. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bänkkörde en eberspächer D1 från försvaret och säkrade av den med 10 A. Det räkte inte utan säkringen gick efter en liten stund. Med 20 A var det inget problem. En liten indikation på strömförbrukningen.

 

Efter att tiitat i manualen (vilket man som tekniker alltid gör efteråt) står det 500w under uppstart och 40w under drift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att parallellköra batterier med olika spänning är inte helt oproblematiskt, bör kopplas med elblock som finns i husbilar eller Ctek S250 Dual som fixar detta.. 

 

Kopplar man ihop 2 olika batterier eller 2 "tvillingar" med olika laddning, kommer man att försämra batterierna... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite om batterier....

 

Kan man blanda nya och gamla batterier?

Då flera batterier kopplats i serie, parallellt eller serie/parallellt så skall ersättningsbatterierna vara av samma storlek, typ och av samma tillverkare (om möjligt).

Ålder och användningsgrad bör vara det samma som för resterande batterier.

1) Montera inte ett nytt batteri i ett batteripaket som är mera än 3 månader gammalt eller som använts mera än 75 cykler.

2) Byt antingen samtliga batterier till nya eller använd ett bra begagnat batteri.

3) För batterier med lång livslängd kan man ha batterier med upp till ett års åldersskillnad.  

 

 

Det som händer om dom har olika ålder är att dom laddar ur varandra...

 

kort sagt lika "barn" leka bäst....   :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar ur kontakten mellan dem när de inte laddas, Tål de inte att vara i hop kopplad när de laddas från bilen heller  :unsure:

Laddar genom motorns generator, så start batterierna alltid skall vara full ladde på morgonen, 

först startar jag bilen, sedan sätter jag i hop kontakten till de bakre batterierna, när jag stannar för kvällen och börja förbruka i skåpet drar jag ur sladden till bilen och de batterierna igen, borde ju funka ungefär som ett skiljerelä ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extremutfallet är ett toppnyladdat startbatteri, en halvtaskig generator och ett urdraget bodelsbatteri..

 

"manuellt" skiljerelä är bättre än inget alls, en Ctek enl ovan galvaniskt skiljt och ger längs livslängd för alla parter. "mekaniska" skiljerelän styrs av en utgång från generatorn och låter startbatteiet återhämta sig före ihopkoppling.

Kanske en kontrollampa kopplad till D+ på generatorn för att optimera Hansenrelät?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...