Seglarn Postad 21 September , 2014 Rapport Share Postad 21 September , 2014 Köpte en TGB 1314 i maj. Har nu börjat fixa med den. SPAL fläkten kom hem häromdagen, ska skaffa termostatbrytare till den men funderar på var jag ska montera den. Fick för mig idag att jag skulle testa om Webastovärmaren möjligen skulle kunna funka. Bilen hade ju stått sedan 2006. Bytte en säkring som var trasig och slog om knappen. Röd lampa tändes i panelen, pumpen började jobba o efter någon minut gick värmaren!!! Kanon, verkar vara riktigt bra effekt på den. Undrar hur mycket ström den tar, kan man köra den på natten o ändå kunna starta på morgonen??? Ser fram mot att få på nya däck o dra iväg på en tur några dagar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 21 September , 2014 Rapport Share Postad 21 September , 2014 Köpte en TGB 1314 i maj. Har nu börjat fixa med den. SPAL fläkten kom hem häromdagen, ska skaffa termostatbrytare till den men funderar på var jag ska montera den. Fick för mig idag att jag skulle testa om Webastovärmaren möjligen skulle kunna funka. Bilen hade ju stått sedan 2006. Bytte en säkring som var trasig och slog om knappen. Röd lampa tändes i panelen, pumpen började jobba o efter någon minut gick värmaren!!! Kanon, verkar vara riktigt bra effekt på den. Undrar hur mycket ström den tar, kan man köra den på natten o ändå kunna starta på morgonen??? Ser fram mot att få på nya däck o dra iväg på en tur några dagar. Du har ju startbatterierna till motorn och även egna batterier till hyddan och förbrukarna där. Har för mig att man tillomed kan switcha för att starta motorn med batterierna till hyddan. Min var ju en 1314 och byggdes om till 1318,så det kan ju iof skilja en del Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 September , 2014 Rapport Share Postad 21 September , 2014 Ha noll aning om vad din vämare drar men skaffa eller låna en tång amperemätare som klara DC och mät så vet du exakt vad den drar och då är det lätt att räkna ut vad dina batterier klarar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 22 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2014 Jo man får väl ta o mäta. Värmaren är ju bra att ha men misstänker att den kanske måste styras över en termostat om det inte ska bli för varmt. Ger ju ca 5000 watt. I min 1314 fiunns inte separata batterier till hyddan, men i o för sig en tänkbar lösning. Finns ju plats att sätta in dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 September , 2014 Rapport Share Postad 22 September , 2014 Jag har satt två batterier i patient täcker skåpet. Alltså där säkringarna sitter. Så har jag satt en truck handske som jag drar isär under natten när jag använder värmare kyl och belysning. Då har jag fräscha start batterier i bilen. Har inte tömt batterierna i skåpet på de tider jag kört värmaren. Men kopplar jag in en kyl så plockar jag ut det mesta ur dem på en natt. Dock laddar jag upp dem igen ganska snart efter jag startat motorn och kopplat i hop truck handsken igen. Hade i gen NATO handske annars är den ju utmärkt att ha och koppla in och ur en batterierna i skåpet med. En huvudström brytare funkar säker bra det med. Men jag skulle inte bara chansa och köra värmaren hela natten utan att ha starthjälp nära till hands. Det blir så varmt i skåpet även när det är riktigt kallt ute så man är nästan tvungen att stänga av värmaren emellanåt. En termostat styrning på den vore fint Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 22 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2014 Ja där finns ju plats för batterier, Går säkert klämma in dem på fler ställen. Natokontakt får inskaffas. Har för mig att det finns att köpa en kontakt på Swedol som passar. Ska man ha kyl är nog en kompressorkyl att föredra. I min Toyota funkar det kanon. Finns ju även små fina skåp från husvagnar som går på gasol. Såg en 1314 som hade satt in husvagnselement i skåpet o hade en liten fin Primuspanna i värmarskåpet. Hade självcirkulation! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 30 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 September , 2014 Har lite funderingar på webaston. Vad jag förstår ligger den i samma krets som motorns kylsystem. Någon som vet om den även funkar som motorvärmare?? Borde väl funka så tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2014 Japp den värmer motorn också. Jag har satt i en överströmnings ventil. Så jag kan köra värmaren när skåpet inte är kopplat till bilen. Men när det står på kör jag alltid genom bilens system. Får ju värme därifrån när jag har bilen igång. Och sedan tvärtom. Alltså värmaren värmer både skåp och motorn när jag kör på den.funkar alltså som motor värmare också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 1 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2014 Kör ni på 95 blyfritt i värmaren? Någon som har provar etanol, E85? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 1 Oktober , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 Oktober , 2014 Har inte provat, men antar att det skulle funka. Finns ju webastovärmare i Saabar som kan tankas med både bensin o E85. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2014 Har inte vågat testa etanol än. Men de drar inte så väldigt mycket bensin. Så jag använder 95 oktan i min. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 3 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2014 Jag är inte rädd för förbrukningen Jag tänkte att E85 kanske har "trevligare" avgaser Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2014 I en bil är avgaserna "bättre" från bensin än E85, sen har du väl ingen katalysator på Webaston så det kanske blir annorlunda? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ROADKILL Postad 3 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2014 Ett tips är att montera ett skiljerelä mellan startbatterier och förbrukarbatterier.. Styrströmmen till reläet tar jag från oljetryckskontakten. Bilen har då ett färskt batteri när man startar och när oljetrycketsgivaren ger signal kopplas båda grupperna ihop. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 31 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2014 Bänkkörde en eberspächer D1 från försvaret och säkrade av den med 10 A. Det räkte inte utan säkringen gick efter en liten stund. Med 20 A var det inget problem. En liten indikation på strömförbrukningen. Efter att tiitat i manualen (vilket man som tekniker alltid gör efteråt) står det 500w under uppstart och 40w under drift. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 31 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2014 Kan meddela att Seglarn körde sin lite nyare webasto som försvaret monterat, hela natten utan att ha extra batterier och hade ändå gott om ström till att starta bilen på morgonen med, Det var alltså inte en WP 1021 utan en nyare modell. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 31 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2014 Det här med att parallellköra batterier med olika spänning är inte helt oproblematiskt, bör kopplas med elblock som finns i husbilar eller Ctek S250 Dual som fixar detta.. Kopplar man ihop 2 olika batterier eller 2 "tvillingar" med olika laddning, kommer man att försämra batterierna... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Lite om batterier.... Kan man blanda nya och gamla batterier? Då flera batterier kopplats i serie, parallellt eller serie/parallellt så skall ersättningsbatterierna vara av samma storlek, typ och av samma tillverkare (om möjligt). Ålder och användningsgrad bör vara det samma som för resterande batterier. 1) Montera inte ett nytt batteri i ett batteripaket som är mera än 3 månader gammalt eller som använts mera än 75 cykler. 2) Byt antingen samtliga batterier till nya eller använd ett bra begagnat batteri. 3) För batterier med lång livslängd kan man ha batterier med upp till ett års åldersskillnad. Det som händer om dom har olika ålder är att dom laddar ur varandra... kort sagt lika "barn" leka bäst.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Som roadkill skrev..skiljerelä (som man även monterar ofta i båtar) är det bästa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Jag drar ur kontakten mellan dem när de inte laddas, Tål de inte att vara i hop kopplad när de laddas från bilen heller Laddar genom motorns generator, så start batterierna alltid skall vara full ladde på morgonen, först startar jag bilen, sedan sätter jag i hop kontakten till de bakre batterierna, när jag stannar för kvällen och börja förbruka i skåpet drar jag ur sladden till bilen och de batterierna igen, borde ju funka ungefär som ett skiljerelä ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Gäller bara att komma ihåg att koppla isär! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Extremutfallet är ett toppnyladdat startbatteri, en halvtaskig generator och ett urdraget bodelsbatteri.. "manuellt" skiljerelä är bättre än inget alls, en Ctek enl ovan galvaniskt skiljt och ger längs livslängd för alla parter. "mekaniska" skiljerelän styrs av en utgång från generatorn och låter startbatteiet återhämta sig före ihopkoppling. Kanske en kontrollampa kopplad till D+ på generatorn för att optimera Hansenrelät? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Hahahahahaha!!!! Dagens höjdare.. "Hansenrelä" Störtkul ju! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 1 November , 2014 Rapport Share Postad 1 November , 2014 Ja garanterat manuellt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 reläer smörjes lämpligen med WD40?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.