kristmanssongwtgb Postad 18 September , 2014 Rapport Share Postad 18 September , 2014 Min tgb30 växlar sent upp till 4an. Vid 65kmh. Det har även förekommit att den inte växlar upp till 4an alls. Vad börjar jag med? Köpte den i fredags. 2600 mil årsmodell 76. Finns verkstad handbok att ladda ner? Mvh jonny. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 September , 2014 Rapport Share Postad 18 September , 2014 Hej Jonny! Välkommen till Terrängbil! Växlingspunkterna styrs av växellådans utgående varvtal. En givare på växellådan (höger bak på lådan) sitter över ett kugghjul som driver lådans bakre oljepump. Utgående varvtalet omvandlas till frekvens som går till styrboxen som sitter under växelomkopplarna på motorhuven. I styrboxen konverteras frekvensen till spänning som då blir proportionerlig mot växellådans utgående varvtal. Denna spänningen jämförs med referensspänningar för varje växel, som initierar växling när respektive växels referensspänning uppnåtts. Växlar den normalt 1 -> 2 -> 3? I så fall kan man förmoda att frekvensgivaren och kablaget är ok. Återstår styrboxen och växellådan med ventiler och kopplingar. Har du möjlighet kan du mäta styrboxens utsignal till 4'e växelns (kallas M3) magnetventil. Kolla i elcentralen på instrumentbrädan. Till höger finns två 9-poliga kontaktdon. Koppla testlampa eller voltmeter mellan kabel nr 524 i det ena kontaktdonet, och jord. När styrboxen säger till växellådan att lägga i 4'e växeln (M3) ska du få spänning (24V) på 524. Detta sker normalt strax under 50 kmh. Beroende på om du får spänning på 524 eller inte, finns det en rad möjliga felorsaker. Du får gärna ringa för ytterligare assistans, 0705547000. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 September , 2014 Rapport Share Postad 19 September , 2014 Om signalen från frekvensgivaren är svag så fungerar inte frekvensmätningen som den ska. Omslagspunkterna blir allt högre. Problemen kan vara trasig givare, dåligt kablage, för stort avstånd mellan kugghjul och givare. Om möjigt, mät spänningen och jämför med handboken som finns i forumet under dokument. Förvisso mäter frekvensgivaren frekvens, men spänningen måste vara tillräcklig för att det ska funka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 19 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2014 De svaren gav mig mer kött på benen. Tack så mkt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 22 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2014 Sitter och kikar på växelkurvan som finns på dokumenten om 30/40 bilarna på forumet. Den streckade linjen liknar uppväxlingen på min bil.kan det vara så att terrängbromsen knappen på golvet hakat sig på nå vis med gaspellen eller är det otroligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 September , 2014 Rapport Share Postad 22 September , 2014 Allt är möjligt! Bäst att följa normal felsökningsmetodik. Samla in fakta - Felanalys - Åtgärd. Har du hämtat kopplingsschemat? Kolla nivåerna på ingångarna på styrboxen, kabelnummer hittar du på schemat och kablarna kommer du åt antingen till höger i elcentralen eller på kontakterna på styrboxen. Alla signaler mäts mot jord. Aktivera gasreglageswitchen, terrängbromsen, etc, och kolla respektive ingång. Har du en voltmeter som klarar AC mV kan du kolla frekvensgivarens utspänning. Ska vara minst 75 mV men brukar vara runt 200 mV. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 24 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 24 September , 2014 Var sitter gasreglageswitchen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OLSBODA Postad 24 September , 2014 Rapport Share Postad 24 September , 2014 Var sitter gasreglageswitchen? Öppna gallergrinden i fronten på lastbilen. Stirra ner till höger när du tittar in i luckan. Där ser du en rullbrytare som påverkas när gasen trampas ned. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 4 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2014 Nån som har enklaste sättet att koppla om bilen till manuell? Kikat lite på forumet med lösningar. Är det så enkelt att när jag lägger ström på kabel 521-524 så växlar jag 1-4? Eller har jag fel där och missar något? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 4 November , 2014 Rapport Share Postad 4 November , 2014 Ja, det funkar. Och om inte switchen på gasreglaget fungerar eller du kör utan boxen, behöver du också lägga ström på TS. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 4 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2014 Kablarna till nuvarande reglage, är de bara att klippa eller ställer de till med andra problem då? Ska leta rätt på en strömbrytare med nog många lägen imorgon. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 4 November , 2014 Rapport Share Postad 4 November , 2014 Mja, klipper du kablarna så passerar du ju "point of no return". Föreslår att du kopplar parallellt med befintliga kontakter. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 5 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2014 Jajjamen. Var på elfirman idag. 300 kr ville de ha för 6 läges vredet. Finns det en billigare lösning? Kraus någonting hette brytaren. . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 5 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2014 Fel 3000 kr inkl moms. Önskar det vore 300 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 5 November , 2014 Rapport Share Postad 5 November , 2014 Hej. Lånar tråden lite Min 30a vill inte växla upp till H2 i läge D, Den går däremot i om jag växlar från D till S och om jag tar D igen vid ca 30 så går H3 i och sedan M3 vid ca 48. Vid nerväxling funkar H2 normalt. Är det boxjä###n igen? // Kjell PS. Håller på med en egen variant av manuell växling med en återfjädrande spak för upp och nerväxling och separata knappar för Back och M. Fortsättning följer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Hej. Lånar tråden lite Min 30a vill inte växla upp till H2 i läge D, Den går däremot i om jag växlar från D till S och om jag tar D igen vid ca 30 så går H3 i och sedan M3 vid ca 48. Vid nerväxling funkar H2 normalt. Är det boxjä###n igen? // Kjell PS. Håller på med en egen variant av manuell växling med en återfjädrande spak för upp och nerväxling och separata knappar för Back och M. Fortsättning följer. Hur har det gått för dig Kjell? Har du fått ordning på lådan? Hur går det med din egen växlingsvariant? Jag har också funderat på en såndär sekventiell lösning! Kanske man skulle kunna ha DSG-paddlar på ratten 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 24 Februari , 2015 Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Hej Nej, jag kör fortfarande med manuell växling upp till H2. Projektet med manuell växling går lite trögt då han som har kunskapen och hjälper mej, har dåligt med tid. Mycket att göra på jobbet och 3 småttingar hemma. Men han har i alla fall gjort kopplingsschema för uppväxling. Nerväxling är tydligen lite svårare att få magnetventilerna att släppa i rätt ordning. Många relän lär det bli. Jag har också en ide om att ha en display som visar vilken växel som är i. Troligtvis bara med en diodlampa för varje växel, men helst att det står t.ex M3 när högsta växeln är i. Jag själv har tyvärr inte kunskaper som räcker till för detta projekt utan kommer mest med galna ideer MVH Kjell 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.