Gå till innehåll

Solpanel + batterier + kylskåp (Island 2018).


Johannes

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Jag har funderingar på att inför Island 2018 bygga någon form av fritidsbatterier med solpanel för drift av kylskåp, kupébelysning,, telefonladdare, dvd-spelare, radio, dator mm.  Tanken är att placera panelerna platt på taket ovanpå hytten på min TGB11.

 

Jag har förstått att en solpanel skulle räcka för att kontinuerligt driva ett litet kylskåp/kylbox dygnet runt.trots att batteriernas endast laddas dagtid, stämmer det i praktiken eller tröttnar batterierna efter några dagars molnighet/regn?

 

 

Hur har ni andra dimensionerat batterier (amph) och vilken typ?

 

12/24 volt?

 

Hur många watt panel har ni valt och vilken typ?

 

Klarar den panel ni valt att hålla kylskåp samt småförbrukarna i drift non-stop?

 

Tål panelerna de påfrestningar som offroadkörning orsakar (skakande, vridande, grenar mm som passerar taket)?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes!

 

 

Vi kör i princip minst ett par mil varje dag så batterierna laddas rätt bra. Nu har jag iofs en 80A generator på min bil.

El finns på typ hälften av campingarna så det finns ju möjligheter att toppa upp där om man behöver.

 

Jag har inga solpaneler och har klarat mig bra på 2 70Ah fritidsbatterier som driver kylskåp och värmare. Jag kör 24V på nästan all min utrustning och det som är 12V får sin kräm från en omformare.

Har även en 24-230V omformare.

 

Solpaneler har jag ingen koll på alls :(

 

Tänk på att välja ett kylskåp med kompressor för de drar betydligt mindre kräm än kylskåp med termoelektriska element eller Absorptionsteknik

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes,

Solceller har fungerat bra för mig på mina resor. De tål rätt mycket stryk. Men de kräver sol... ;) och gärna rakt fallande mot panelerna.

En MPPT regulator rekomenderas. Många seriösa säljare av paneler har dimensionerings guider.

 

Jag har använt mig uteslutande av Waeco kylskåp med kompressor. Den senaste drar max 40 watt. Ett problem som kan uppstå, speciellt i värmare länder, är att de avger mycket värme. Ingen fara för mig då jag gillar värme, men plastbesticken i lådan ovanför ogillade. Knappast något som är ett Islands problem. Men det är viktigt att ventilera bort värmen så kylskåpet står så kallt som möjligt.

 

Jag är dålig elektriker, men viktigt är att ha stora batterier. Senaste resan hade jag två 75Amp Optima som drev bodelen. I den nya bilen har jag två 140 Amp batterier.

 

Kommer även att investera i en Ctek 250S. Enkelt förklarat; en intelligent batteri laddare som laddar batterierna medans man kör med hjälp av generatorn.

En liten generator får lätt stryk om den ska ladda stora urladdade bodels batterier. Denna enhet sköter det upp till 300 Amp. (vet ej om de finns i 24 volt)

Ctek har erbjudit mig att dimensionera och göra en ritning på mitt elsystem (där givetvis deras enheter ingår). De har mycket bra kunskap!

 

/Morgan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes og andre.

 

Jeg bygger på et TGB 20 chassis, derfor min interesse i denne side.

 

Den bil jeg har erfaring fra, er en Toyota HDJ 78 Overlander. Der er noget udstyr monteret, som den er nu, trods at jeg stadig bygger på den. Bl.a. start- forbrugs- batteri banker, samt solceller og tilhørende udstyr.

Det der er i Overlanderen er ikke nødvendigt men min løsning. (Det kan gøres billigere/dyrere, og på mange andre måder.)

 

Min løsning til nu:

 

80 A generator på motoren koblet direkte til START batterierne, der er monteret i motorrummet (135 A samlet.)

400 A FORBRUGS batterier er monteret bag føresædet. Der var ikke råd at købe AGM batterier, så det blev start batterier fra Biltema 4X100 A. Tidligere havde jeg 600 A. Det var endnu mere over det nødvendige, så det blev ændret til 400 A

Weaco solcellerne ligger limet fladt på taget. De er uden rammer, dermed er de ca 5 mm tykke. Intet forstyre dem. Jeg går på dem, i det de er understøttet og lamineret på en glasfiber bund med et gennemskinnelig lag `plast´ over cellerne.

De yder ca. 5,3 A ved godt solskin. Ydelsen falder efterhånden som lyset bliver svagere. Men der er langt mere strøm (lys) i gråvejr end man tror. 

(Chemtrails programmet har dog generelt plukket en del af solcellers ydelse, op til 20% på grund at mindre lys.) 

 

Start- og forbrugs- batterierne samt solcellerne er forbundet med to Ctek enheder, en er nok. Først og fremmest, Ctek D250S dual. Den er forbundet med start- forbrugs- batterier og solcelle.

D250S Dual's opgave er at lade forbrugsbatteri fra start og solceller via elektronik (MPPT = Maksimum Power Point Trak) der optimere volt og amp fra batteri og solceller. Hvis start batteriet mangler strøm bliver det ladet først. D250S Dual kan også lade baglæns - altså lade start batter fra forbrugs batteri.

 

Den sidste OG vigtig opgave er at jeg trækker alt strøm fra D250S i det den har spændingsvagt så man aldrig forbruger for meget fra startbatterierne ej heller fra forbrugsbatteriet.

Dvs. Man starter med at forbruge fra den samlede batteri kapacitet, når så spændingen på start batteriet er faldet til en forprogrameret spænding så bruger man kun fra fra forbrugsbatterierne. Når forbrugs batteriet er nede på en minimal spænding (for ikke at skade batteriet) bliver alt forbrugsstrøm koblet fra.

 

Det eneste, forbrug, jeg ikke har koblet over D250S er start strømmen. Men det er at gå vidder end Ctek havde tænkt sig. Den kobling kræver at man griber ind i det originale ledningsænt på bilen. Men jeg ville det sådan i det det også beskytter start strøm i tilfælde af at noget lys, harvari blink eller anden lille strømforbruger er igang eller for den sags skyld krybestrøm. (Strømtab til ukendt ting.).

 

For at kunne overføre mere end 20A har jeg udvidet med en Ctek Smartpass. Det er en enhed der gør det muligt at flytte 80A og udvide batteri bank-lade-kapaciteten fra 300A til 800A (400A i mit tilfælde) mellem start og forbrugsbatteri.

Der er lidt mere, i mit system, men det er irelevant i forhold til dit spørgsmål (M300 lader og et comfort indicator panel. Senere (Når kommer råd.) batteri kapacitet måler og større generator (op til 390A http://www.m2kinc.com/detail-sbc-t4-2td-390xp-370-41-38-2.html ).).

 

Ctek D250S Dual: http://ctek.com/Archive/ProductPdf/D250S%20DUAL_DA.pdf

Ctek Smartpass: http://ctek.com/Archive/ProductManualPdf/D250S%20DUAL_DA.pdf

 

 

Mere realistisk og fornuftig løsning hvis man ikke vil have noget af det ypperste:

 

Mit anlæg startede med et 70A relæ mellem start og forbrugsbatteriet og solcellerne med en separat regulator.

Det virkede fint.

Den eneste styring var at, relæet fulgte generator signalet. Altså først lavede forbindelse mellem start- og forbrugs- batterierne når generatoren ladede.

 

SIMPELT og ganske effektivt, sikre nogenlunde, at start batteriet ikke bliver tabbet. Den metode kan ikke lade forbrugsbatteriet 100% op. Men en billig og brugbar løsning, det virker også uden solceller.

Men har adskillige mangler. 

Dette kan man bygge selv med simple ting og er fuldt på højde, funktionsmæssigt som nogle af de kendte - fint indpakkede løsninger. Det er vel lavet for 100 - 200 kr. 

 

Der er RIGTIG mange løsninger på dette med strøm.

Men hold det 12V, der er abselut ingen grund til at gå 24V. Er bilen 24V er det bedre (I min opfattelse.) at bruge en ekstra generator eller en DC - DC trin ned regulator 24V - 12V og have batteri banken på 12V. På den måde passer alt gængs udstyr, det er ofte billigere end 24V udstyr. (Skulle man være i nød og mangle start strøm er det bare at `nød´ koble batterierne om. Eller flytte to forbrugsbatterier til start batteriernes plads og starte. 

 

Jeg har vist skrevet rigeligt til at gøre de fleste tratte nu.

Så spørg endelig om produkter jeg ville eller har valgt. De meste findes der alternativer til men batteri kapacitets (Tank måler) er der KUN EN rigtig løsning på. Det er utrolig svært at beregne et batteris kapacitet i det at mange faktore spilder ind. Jeg har kun tillid til ET produkt trods at mange vil sælge noget de mener giver rigtigt visning.

 

Knudsen Built

 

(Jeg følger Islandstråden og håber på at jeg vil blive en af deltagerne. Jeg forventer at bruge 1 - 1½ måned på Island og 1 uge på Færørene.)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns oädliga möjligheter att bygga upp systemen och det är egentligen bara plånboken, och kanske behovet, som tar stopp till sist :)

 

För egen del har jag försökt hålla mig till KISS metoden och har inga finesser förutom ett skiljerelä mellan start och förbrukningsbatterierna.

Hittills har mina expeditioner begränsat sig till Island och lite kortare resor på typ 100 mil och då har det fungerat väldigt bra.

Jag har iofs en 80A generator men min resekamrat 2013 körde en original 13 med 35A generator och det funkade ok det med.

 

En CTEK "laddare" 24-24 volt är garanterat att föredra jämfört med att köra bara på generatorn, betydligt snällare mot batterierna!

 

Så det är som sagt bara fantasin och storleken på plånboken som sätter gränserna men i i princip tycker jag att om man tror att man kommer att köra varje dag så duger det gott med generatorn.

Står man uppställd mer än 2 dagar och inte har tillgång till ström, ja då får man fundera på andra energikällor!

 

Vill poängtera att man skaffar energisnål utrustning som tex ledbelysning och kompressordrivet kylskåp.

 

//Fredrik

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant, ctek-utrustningen som ni beskriver väljer alltså själv att ladda förbrukningsbatterierna genom att antingen låna lite el från startbatterierna när motorn är igång och när motorn är avstängd låter den solpanelerna sköta laddningen?

 

Om startbatterierna faller i spänning styr den all inkommande solenergi till startbatterierna tills de laddats tillräckligt och sedan övergår solenergin till att återigen ladda förbrukningsbatterierna?

 

Tolkade jag det hela korrekt?

 

Det verkar isåfall vara ett "idiotsäkert" system som gör att bilen kommer ha full-laddade startbatterier och förbrukningsbatterier oavsett hur länge bilen stått parkerad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på solceller på båtar där funkar det ju bra, 

Har en på 11w i min båt, den klara att ladda upp ett tomt batteri till att det finns start ström på en till två soliga dagar, då är det något som hängt med sedan slutet av 80 talet om jag fattar papprena på vad som gjorts på båten rätt, 

Det lite dåliga batteri som följde med har ersatts av ett 90 amp batteri det klara att driva det mesta dagtid med solcells hjälp.

en ej kompressor kyl suger i sej en del, men när solen kommer upp börjar kylen snurra på igen, enbart av den gamla solcellens laddning, 

Funkar då man sällan öppnar boxen under natten.

 

Kolla på begagnat båt marknaden det finns de med alldeles för mycket pengar som vill ha det senaste och de byter när det kommer något nytt eller för dem smidigare, och en del säljer faktiskt de gamla systemen, 

Nu skrotas det ju en del båtar så där går det också att hitta system, men de täljer ofta guld med smörkniv så det kan bli dyrare än nytt, men man kan ju ha tur om man ligger ute med söknings bevakning.

Ser ju att det finns fina som i princip är i hop rullbara. min är satt upp på en skiva, men annars skulle det gå att rulla i hop den. de verkar tåla en del och man skulle lätt kunna plocka in den vid körning i tät skog som riskerar förstöra en panel.

 

Fick mej tex en ekolod/plotter helt ny i kartong från firma för 1000 kr nu i sommras, Anledningen att de var så billigt var att det kommit ut en ny modell och då var den gamla osäljbar enligt de på firman, priset på den förra året var nersatt till 4500 kr och nu låg den på allt skall bort hyllan för 2000 kr men de släppte den för hälften, lite så blir det med solcells sakerna också , det säljs ut för att få plats med de nya som skall in på första plats på hyllorna  ;)

Värt att hålla ögonen öppna på i alla fall  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

 

@ Fredrik L indlæg # 5: 

Jeg giver fuldstændig ret i KISS principet. Men hobbi er nu hobbi. Så jeg tilføjer lidt mere i min måde at gøre tingene på: Redundans og meget vigtigt viden om systemerne. 

Det giver mulighed for at skære defekt udstyr ud af systemet og bypasse evt problemer.

Klart for den der ikke er speciel interesseret i de små krinkelkroge i systemet så er det KISS der gælder. (Det gælder også hvis man ikke vil lægge en anselig mængde penge på en detalje. Så er det jo bare at få det til at virke.)

 

@ Johannes indlæg # 6:

Hvis det er Ctek D250S Dual du spørger til så er svaret (Fra hukommelsen og erfaring) Den optimere med MPPT ladningen så start batteriet er opladet optimalt, NÅR der er overskud til det så lader solcellerne både start og forbrugsbatterierne.

Da jeg går meget op i teknikken OG søger det bedst mulige for min pung så har jeg en tilføjelse til dit udtryk `` "idiotsäkert" ´´. Der er meget lidt der er helt idiotsikkert derfor stresser jeg mit anlæg for at finde fejl. Det først der kan OG VIL gå galt er at man glemmer at slukke noget der tapper strøm fra bilens ledningsnet (radio, cigeret stik, kabinelys, harvari blink osv.) Derfor er jeg igang med at ændret min bils ledningsnet så generatoren går direkte på startbatteriet, med en sikring imellem og alt strøm til bilens ledningsnet kommer fra Ctek systemet.

Det forrosager så nogle problemer:

1.) Start nøglen skal påvirke TO systemer. Selve start signalet til starteren og strøm til bilens forbrug som nu kommer fra Cteken i stædet fra batteriet.

2.) I min bil er strømmen fra Cteken god nok til drift af bilen MEN mine kontrol lamper tænder og slukker når Ctek systemet kobler om mellen forskellige forsyningsveje. Dette problem skal jeg have drøftet med Ctek udvikling.

3.) Da jeg ikke har gennemført problem 1.) KAN der ske fejl i mit system. Men ikke være end at jeg kan omgå det. Men det er klart utilfredsstillende uden den rigtig kobling af start nøglen.

Det skal lige bemærkes at de ovenstående problemer bliver løst og at de er opstået fordi jeg vil have et endnu mere idiotsikkert system end Ctek har designet for. Jeg er ogsåoverbevist om at Ctek kan og vil ændre i kodningen af mine D250S Dual for at løse problemet med mine kontrollamper, om jeg ikke løser det med et andet trick.

 

@ Johannes indlæg # 8:

Det ser fint ud. Jeg bryder mig ikke om alu rammen. Den giver unødig højde. Men kan evt. fjernes så solcellerne kan limes direkte på taget (Solcellerne er jo indpakket og sidder i Alu rammen for at beskytte dem mod at blive knekket, men det bliver de jo ikke når de er limet på taget af bilen.). Her er så det afgørende problem for mig. Forbindelsen er en lille forhøjning på undersiden af panelet DERMED kan det IKKE limes fladt på taget.

jeg ser heller ikke at der står noget om en lade styring. Solceller KAN forbindes direkte til et batteri, MEN jeg betragter det som ABSELUT nød at gøre det (Det kan være når styringen er gået i stykker i et system og man mangler start strøm)

 

Som Fredrik L skriver vil der sandsynligvis blive kørt hver dag. dermed er store strøm kapacitet ikke en nødvendig ting. Desuden vil I / vi være flere sammen og et sæt start kabler kan bruges til mangt og meget. Starte andre med, som kabel i en nød reparation, at svejse med osv.

 

Jeg var i Canada med en gruppe. Vi campede, festede  -_-  i skoven og havde en bil, med automat gear, der ikke ville starte, om morgenen. Der var heller ingen startkabler !!!!

Hvad så ????? Den bil vi skulle have start strøm fra blev placeret kofanger mod kofanger med den bil vi skulle starte, så havde vi - strøm, mente vi.

+ jep hvad med + strøm.

Det klarede vi ved at holde hjul nøgler sammen i en kæde fra batteri til batteri. Havde vi haft værktøj til at flytte et batteri kunne det også have været en løsning. Men det var der heller ikke.

Hjulnøgler og tomme øl dåser var der nok af, af en eller anden grund jeg ikke husker :huh:. Det samme galt folk til at holde hjulnøglerne.  :wub:

 

Hmmm det var vist det for denne gang.

4X4 - 6X6 hilsner

Knudsen Built

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Nu har jag kommit en liten bit på vägen med diverse blocket köp....

 

1 st ctek M300 laddare 12 v, 25 amp. för fast montering.

 

1 st Isotherm 12-24 v kylskåp

 

Det kommer bli en kombination av era tips är tanken, solpaneler ( minst 200 watt, kanske mer) med en mppt regulator. Förhoppningsvis med en ram så att man kan resa dem upp och vrida till lämplig vinkel mot solen ifall man campar längre period men inte parkerat i rätt väderstreck.

 

Jag såg någon variant på youtube där man hade två lager paneler så att man kunde få plats flera paneler ovanpå varandra som man kan dra ut när man parkerat. Med en sådan lösning skulle man kunna klämma in 400 watt ovanpå "förarhytten" på en elva och kunna få tillräckligt med ampere för att hålla kylskåp igång dygnet runt även under höst / vinterhalvåret. Däremot vet jag inte hur de undre skuggade panelerna påverkar det övre lagret, om de stjäl ampere från de övre panelerna så är det ju inte så bra. Nackdelen med detta verkar vara att mppt regulatorerna blir ganska dyra när de skall klara många amp. > 3000kr

 

En fråga om solpanelerna ifall någon har kolla på detta.. kan man sätta batteriväljare så kablarna så att man kan vrida över laddningen från till startbatterierna vid behov? Är inte så sugen på att lägga ännu mer pengar på en duo-regulator och det verkar bli svårt att få ihop batterier med olika spänning med cteks duolösningar så en simpel lösning är att föredra av flera skäl.

 

På blocket-shopping listan återstår:

 

Solpaneler

Mppt-regulator

Batterier förmodligen agm

Strömbrytare, säkringshållare, kablar, mm smågrejor

Digital voltmätare

Omvandlare 12-24

Omvandlare 12-230 ren sinusvåg

Elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar samt 230-in med vattentät lucka från husvagnsskroten.

Någon form av motorvärmare med cirkulationspump för 230 kanske den varianten Svana har köpt.

Kupéfläkt för värme när man har landström

Någon form av värmare när man campar i skogen, kanske blir ett litet elverk som får driva den vanliga kupéfläkten men de bullrar nog som en dammsugare kan jag tänka mig.... blir väl en nödlösning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kupevärmare brukar ju ligga på en 2kW och snor all ström från ett litet elverk och surrar ganska friskt.

En variant istället för kupevärmare är att ha en vanlig elradiator(element) kanske?

 

Har för mig brorsan hade en vanlig 500w elradiator i  sin husvagn när han låg ute och jobbade, funkade fint och var helt knäpptyst.

 

Vill man lyxa till det kan man ha två 500w oljefyllda radiatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att sätta in en del av det gamla värmesystemet jag rev ur "baracken" jag byggde ut Torpet med som jag bodde i förut.

1 kw och cirkulations pump, vatten buret  system

Skulle vara perfekt då man har landström som på campingar mm så jag slipper stå och köra på webasto värmaren i skåpet då.

Finns många fina lösningar inom husvagnarnas värld, lika så båt, Men det skrotas inte lika många båtar, på en husvagns skrot kan man hitta mycket användbart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elverk är nog mest en nödlösning, inte aktuellt på en campingplats, då får man nog en och annan sur blick. Däremot skulle det funka på jakten vintertid när man är ensam i skogen....

 

Jag har letat efter en Bensinvärmare från en bubbla, simpelt att koppla in, ner med slangen i en dunk och 12 volt på trådarna så sprutar det varmluft. Har dock bara hittat 6voltare den senaste tiden men innan 2018 bör det väl dyka upp några sådana.

 

Den skulle förmodligen gå att bygga in i en låda så man kan använda den till bilen/taltältet eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elverk är nog mest en nödlösning, inte aktuellt på en campingplats, då får man nog en och annan sur blick. Däremot skulle det funka på jakten vintertid när man är ensam i skogen....

Jag har letat efter en Bensinvärmare från en bubbla, simpelt att koppla in, ner med slangen i en dunk och 12 volt på trådarna så sprutar det varmluft. Har dock bara hittat 6voltare den senaste tiden men innan 2018 bör det väl dyka upp några sådana.

Den skulle förmodligen gå att bygga in i en låda så man kan använda den till bilen/taltältet eller annat.

Se upp mannen. Dem där från den tiden brann värre än majbrasan på våren.. Hört farsans historier då han jobbade med bilarna i 30 års tid.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se upp mannen. Dem där från den tiden brann värre än majbrasan på våren.. Hört farsans historier då han jobbade med bilarna i 30 års tid.

Ha ha, å då va d extra spännande för bensintanken satt precis bredvid, och skvätte det lite när du tankade (i ett lock i bagageutrymmet precis bredvid Ebern) så hamnade det på brännarn. :D det var mer spännande med bilar förr....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen var det förvånansvärt få Eberssprakare som tog eld. Jag var VAG mekaniker i slutet av bubblaeran och jag tror inte jag såg någon eldhärjad sådan. När det hände berodde det ofta på bristande underhåll, damm, föroreningar och bränsleläckage. :ph34r:  Dessutom styrdes de flesta värmarna inte automatiskt utan man startade dem manuellt och var närvarande när de gick (skrapade rutor eller körde bilen). ^_^

När de tog eld var det dock spännande som sagt :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elverk är nog mest en nödlösning, inte aktuellt på en campingplats, då får man nog en och annan sur blick. Däremot skulle det funka på jakten vintertid när man är ensam i skogen....

 

Jag har letat efter en Bensinvärmare från en bubbla, simpelt att koppla in, ner med slangen i en dunk och 12 volt på trådarna så sprutar det varmluft. Har dock bara hittat 6voltare den senaste tiden men innan 2018 bör det väl dyka upp några sådana.

 

Den skulle förmodligen gå att bygga in i en låda så man kan använda den till bilen/taltältet eller annat.

Johannes!

Jag har för avsikt att koppla in en 12v Volvo Bensinvärmare 091.

Köpte två begagnade för ett år sedan, en har jag ännu inte provat.

Kan göra det om du är intresserad?

 

http://vid624.photobucket.com/albums/tt330/MikaelDate/IMG_0251.mp4

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den någon sorts avgasrör eller anordning för att evakuera förbränningsgaserna (längd, isolering/värmeutveckling mm. avseende dessa)? Jula med flera som säljer enklare dieselvärmare för uppvärmning av hallar har sällan sådant utan kräver bara god ventilation.

 

Kostar visst 7.000kr hos Vikingyachting Gbg

http://www.vikingyachting.se/Webshop/Refleks-kaminer/Refleks-kamin-modell-66-1-7-kW.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@MikaelD

 

Det låter som det bästa förslaget hittills, både värme för motor och kupé, bubblavarianten är nog enklare att koppla in kanske men med kommentarerna angående den så verkar det som man måste ha en eldpost hela nätterna .........

 

...... då faller ju lite av idén, bilen är förvisso varm men man får sitta utanför i kylan med ruska lång och pulversläckare och vakta istället för att sova...

 

PM:ar dig.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...