Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

Hej,

Första inlägget på det här forumet, har sett att här finns väldigt mycket information och kunskap här så förhoppningsvis lär jag mig något!

 

Har precis köpt min första bil, en radiovalp från 67! Värt att nämna är att jag inte har några som helst kunskaper om bilar och motorer så undrar vad jag har gett mig in på  -_-

Anledningen till att det blev en valp är att de ska vara lättmekade och är fruktansvärt coola.

Målet med bilen är att renovera upp den rejält och förhoppningsvis likna orginalutförande på de flesta punkter.

 

Har en massa saker på den att göra samt ganska mycket rost som ska väck så vi får se hur det går.

 

 

 

Bilder från dag 2 efter köpet kommer här, (när jag köpte den låg där ett stor VW-säte dar bak och all inredning var nedriven och låg i en stor hög :( ) :)

 

post-8793-0-43538500-1408901275_thumb.jpg

 

 

Kommer uppdatera tråden och ställa frågor ganska ofta förmodligen, tar gärna emot tips och råd med  :wub:

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen :-) Kul bil du hittat.. Du kommer att ha en massa skoj att göra på denna.. Det bästa av det mesta i litteraturväg tror jag finns här på Terrängbil.

 

Din bil verkar vara i hyffsat skick dock..  najs kamo  :)

 

Skall den tillbaks till helt orginal bör du ha en realistisk plan dock.. och en hel del tid. Men fokusera på att bli kvitt rost och bli av med "hempabempas" lagningar av el och plåt.. sakta backa tillbax den till "ground zero" typ.. under tiden gör du med reservdelskatalogens hjälp upp en snygg lista på det som fattas.. med partnummer etc.. sedan är det bara.. (host harkel).. att börja leta.. Mycket finns out there..

 

Tänk ut en plan och prioritera, var realistisk.

 

Har du inte ett garage att ställa den i under nåt år.. var försiktig så att du inte river för mycket på en gång... eller på för många ställen samtidigt.. då riskerar det att bli långa stillestånd och att det går för lång tid mellan de tillfällen du kan köra och ha lite roligt..

 

Jag och mina bröder hittade en 3315 i Motala för en billig peng.. hade stått ute ett bra tag.. såg inte så rolig ut.. men.. vi gjorde först av allt en storservice... axlar, låda, motor,generator, bromsar, avgas och bränsle. el och slangar.. fetter och oljor.. så att vi kunde köra den utan att få hjärtat i halsgropen.. typ.. Under tiden letade vi och handlade delar.. som lades på hög... tills vi kunde göra ännu ett ryck.. och vi lagade inte något som inte var trasigt.. fult men helt fick vara så länge..

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Särskilt tack till Einhead, ska tänka på dina tips! Har laddat ner verkstadshandboken och börjat skriva ut de 50 första sidorna, har även beställt hem nya torkarblad, slang till förgasaren samt de helröda baklyktorna.

Ska försöka göra mig av med rosten, finns dock väldigt mycket - främst i dörrarna och hjulhusen men även ett rejält hål i ramen. Kan inte svetsa men har tillgång till kompis med svets och mycket kunskaper. Får se hur nära original jag kör, har inte så bra ekonomi precis  ;) Samt att m90 är väldigt snyggt (fanns aldrig på valparna eller?)...  -_-

 

 

Camot vet jag inte riktigt vad jag tycker om... Snöcamo är ganska fräckt men det är för lite vitt och för små fält (samt dåligt målat med biltemas takplåts färg  :unsure: )...

 

 

Rost i ramen...

post-8793-0-61804900-1408994882_thumb.jpg

Inredningen samt reservdäcket

 

 

post-8793-0-95148700-1408994903_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppla.. ett rejält angrepp det där..  det brukar börja med att sand och vägdamm samlas ovanpå bensintanken till en liten blomlåda.. ett mycket vanligt problem med dessa valpar… och det var väl inte så värst många beväringar som kröp på alla fyra inunder för att spola rent.. så bensintanken kan se rätt tråkig ut ovanpå.. bara att spola rent och se hur det ser ut..  du kommer att behöva ta ned bensintanken.. om inte annat för att komma åt att laga i bakänden av ram och kaross..  när det är renspolat kommer du att behöva försöka övertala dess bultar att lossa.. 5-56 i omgångar.. räkna med att det kommer att gå av en och annan.. 

 

Glöm inte att kolla läget inuti rambalkarna bak.. förm samma sak där.. fult med damm och sand.. blött i botten och rost.. Hoppas att resten av bilen är i ett uppmuntrande gott skick  :)

 

Ett najs reservhjul.. orginaldomkraft (högvillt) men kom ihåg att många beväringar gjorde sej illa som fan på dessa.. så de utgick så smånngom.. var försiktig.. i bak sätts de fast i bakre kofångren… bör nog undvikas tills din är 100% stark igen  -_-  Är trälådan en orginal som hörde till skåpet bak är en en liten rarie den med..

Var rädd som fasen om orginal hålpanel om den är hel och fin.. bryts sönder lätt som franska smörgåskex..  :blink:

 

Tänk på att Valpen har både milimeter och tum på bultar muttrar och annat..  

 

Kom ihåg att;  -slinta och fläka upp knogarna, drämma skallen i nåt hörn så du ser stjärnor, bli förbannad och sprattlande och skrikandes svära över skitkonstruktioner som inte går att få isär,  få ståltrådar i överläppen från den roterande stålborsten..  och att ibland misströsta när det bara är kvitton kvar i plånboken..

 

Är helt normalt!    :lol:

 

Som sagt var.. en bra plan först.. och Prioritera!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för ännu fler bra svar! Skador har jag redan råkat ut för, framdörren har smällt mig i skallen några gånger och tummen har råkat ut för rostig plåt... Dock ingen större skada skedd :)

Ska kika på tanken någon dag om jag vågar...

Lådan är original tillbehörslåda, och OK skick (förutom färgen samt att lappen är lite trasig! Hålskivorna är dock ganska trasiga men tänkte använda de som mall när jag tillverkar nya.


Har också rengjort flottörhuset samt bytat slangen mellan förgasaren och luftfiltret tror jag det var.
Den strular dock ganska mycket så om någon vet vad får ni gärna säga det.

Startar den och då låter tomgången lite ryckigt samt att det börjar sippra ut bensin undertill sen dör den efter att ha backat 4 m och startar ej igen... Kan det vara förgasaren som spökar? :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är zenith fall förgasare du menar,Altyco borde ha en sån,oftast får

du köpa ett renoveringskitt,men det kan det vara värt.

Annars borde du kunna knacka till packningen själv,har för mig att den inte

är så avancerad,eller är det den packningen med ett hål för acc-pump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer att det är zenith varianten, ska höra med altyco, vill helst inte betala en hel renoveringssats då den ser frisk ut i övrigt.

 

Hittade inte den på sidan du länkade, eller hittade något som kan vara den? Nån annan som vill kolla? Sökte på zenith :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till en rolig bil!

 

Inan du är ute och kör mer så kolla att bromsarna fungerar ordentligt, eftersom det är enkretssystem så tappar du alla hjul samtidigt om något brister. Handbromsen går direkt på kardanen så den fungerar ändå.

 

Får jag fråga vad du vad fick du ge för skönheten?

 

Här kan du också hitta packningar till förgasaren:

http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/14388/1-zenith-3436-vn

eller köpa en ny till det facila priset 6 393 kr :wacko: 

 

Var håller du hus föressten?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...