samlarsaker Postad 23 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2014 Har funderat på en c202:a Från 1981 Blå så det är nog en fd. vattenfallare 8500mil Vinch Kula som drag 1500kg 4 passagerare Motorn går Läckage på broms och kopplingshydraulik = inga bromsar & ingen koppling senaste besiktning år 2001 Ska enligt uppgift fungerat för 5 årsedan. Har aldrig haft en 202:a tidigare. Bara 903:or och TGB 11, 13 & 20 Har därför lite frågor? Fråga 1: Är det ett mellanting mellan 903:or och TGB serien? Fråga 2: Är det diffspärrar som på TGB 11? Fråga 3: Om inte som fråga 2, Har den diffspärrar vilken typ isåfall? Fråga 4: Finns det några kända mekaniska problem man ska se upp med? Fråga 5: Är det samma vinch som på 903:or Fråga 6: Vad betingar en sådan bil i bruksskick för värde obesiktad / besiktad ? (Riktpris önskas) Fråga 7: Vilka år tillverkades 202:an? Fråga 8: Hur många tillverkades? Fråga 9: Är det 12 eller 24 volt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 23 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2014 Har haft en C202 -80 i dryga 6 år nu, jag är inte direkt proffs men jag skulle nog svara så här: 1: Nej inte direkt, ser så gott som ut som en 903, men har en del ändringar. B20 motor, samma fördelningslåda som TGB11 osv. Gör dryga 120 km/h 2: Har ingen diffspärr överhuvudtaget, men tar sig fram i skogen helt ok ändå, hänger mycket på däckens kvalité och i värsta fall har man vinschen. Vinschen har en spärr som släpper vid ca 2.5 ton så ett block är att rekommendera. 3: Tja som svaret på 2:an 4: Jag har inte haft några speciella problem förutom som du säger läckande bromsar och koppling. Hjullager kanske och jag har bytt lager i bakre diffen. 5: Tror vinschen är annorlunda 6: Jag vet inte vad man kan tänka sig här, jag betalade 26.000 kr för min för 5 år sedan, köpte direkt av räddningstjänsten så jag bjöd högt. Tänkte att den borde vara välskött. 7: 1977-81 kolla här 8: ca 3222 st enligt länken ovan 9: 12 volt system på denna Troligaste felet på kopplingen är väl läckande slavcylinder, med lite tur kan man hona den och byta packningar annars ska en från Volvo 940 passa. Jag har min mest som landsvägsbil och ytterst lite till terrängkörning, mest pga tidsbrist. Tycker den tar sig fram bra trots väldigt gamla och hårda samt slitna pildäck. Nu kommer jag efter ett litet motorhaveri (topplockspackningen) ta tag i en del ändringar som jag har tänkt göra så länge jag har haft bilen, t.ex. byta till skivbromsar runtom. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 24 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2014 Ang fråga 5: Själva konstruktionen är den samma men med vissa skillnader, 903:an har manöverorgan som består av vajer på 202 är det vakuum styrt elektriskt från hytten.Samt att det inte är samma kraftuttag som på 903:an eftersom 202 har FD51 som då är samma som C300-serien har.Om du vill se hur man fixar det mesta med 202 kan du läsa min tråd då väldigt mycket finns med av vad du behöver veta där Annars är det bara att fråga oss http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/8979-projekt-at-valpen/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 28 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2014 har tittat närmare på bilen, mycket, mycket rost... sidplåtar nedan för golv, (hål) nästan alla små tvärbalkar under, (borta !) samt facken bakom båda bakhjulen. (hål) givetvis i skarven mellan, överbyggnaden och flaket. (jäst rejält) Vet någon om den här vinchen passar min tgb 11:a . kraftuttaget bör passa om det är samma fördelningslåda. men passar resterande hyfsat eller är det för stort jobb att få på den på 11:an Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 29 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Om jag inte är helt ute och cyklar så är det iaf skillnad på kraftuttaget, till 303an så är det " vinklat/nedflyttat" för att kunna gå fritt från vakumtanken. Dvs det passar på fördelningslådan men krockar med vakumtanken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 29 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Helt rätt om kraftuttaget. På C202 går det rakt ut i bakkant av fördelningslådan och på C300-serien är det i offset neråt (mha kuggväxel) så att det går fritt för vakuumtanken som sitter ca 100 mm bakom fördelningslådan. I övrigt så är winchdelarna och drivningen för denna helt olika för C202 och C303... Så om du ska dit med det på din TGB-11 så krävs mycket arbete, framförallt med svetsen och vinkelslipen. Kanske enklast att sätta en liten hydraulpump direkt på C202:ans kraftuttag (får plats utan att ta i vakuumtanken på TGB-11) och en hydraulmotor på winchen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Många elverks 202'or fick haveri på axlarna. Ryktet då att det inte var runda kugghjul, sen kan kombon vara vårdslös körning också. Inte helt ovanligt med karosser på SJ pall på förrådsgårdarna när 2 fick bli 1. Var själv passagerare i en C202'a under dagen där beredskapen blev stående på kvällen med rasad framaxel, den senare teorin passar för den iaf.... Fick mothugg här på samma svar att detta problem var isolerat till nån serie, men många SJ pallade har jag sett.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.