Gå till innehåll

Tgb 30 växlar ej till högsta växeln


Rekommendera Poster

Skulle iväg och hämta ett lass ved 7 mil bort igår. Fick kämpa som tusan för att komma upp i högsta växeln. När den väl kom i drog jag inte ner farten förräns jag var framme. Lastade veden och skulle åka hem igen. Nu var det helt omöjligt att få i högsta växeln. Såg virveln i bränsletanken.

Senast jag använde bilen var en vecka sen och då terrängkörning på SOT i brändåsen. Kan det ha blivit nåt krångel då?

 

Felsökningstips tas tacksamt emot.

 

MVH olsboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryper runt lite, kunde inta ladda ner verstadboken..... Hatar datorer.....

 

Det sitter en rad solonoider ovanför rambalken, placerade i rad i bilens färdriktning, dessa är gissar jag till fördelningslåda? Rätt eller fel?

 

När jag ligger helt på gruset ser jag ett antal relääer som sitter vertikalt i rad på rör som leder olja. Dessa styr växling? Rätt eller fel? Ska jag rycka ur reläerna för rengöring? Det är ganska smetigt med färsk olja här. Eftersom jag tvättade bilen efter terrängkörningen så verkar det logiskt att klantarslet olsboda har varit för frikostig med högtryckstvätten. Är jag på rätt spår? Finns nån mätning jag kan göra? Suck, veden väntar å mig grrr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat igenom, plockat av och rengjort magnet ventilerna, de som styr det hydrauliska. Spännt generatorremmen, varvräknaren snackade lite. Efter denna spänning vill nu bilen inte få h3 heller. Jag har kollat oljenivån i lådan, den e OK. Har testad att logga i bo med handbroms i, då dör motorn vilket är OK.

 

Jag har varit ner till Scania verkstaden i byn, de gick bet. De hittade inte elnät utrustningen. Hydraulisk testaren fanns dock.

 

Känns som att jag vill testa att styrboxen är hel/trasig nu. Finns nån här som kan hjälpa mig med det? Eller vet vart jag kan vända mig med den?

MVH Olsboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kan jag inte mycket men det finns stort kunnande på forumet om växel lådans och dess styrning så förhoppningsvis får du snart fräscha tips. Vissa kan även utföra reparationer förstår jag. Vi håller tummarna   :wub:

 

Om du söker lite kommer du att hitta mycket i det här ämnet. T.ex finns det möjlighet att styra manuellt m.h.a diverse kopplingar, en variant som vissa föredrar, om inte annat som backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har nu testat med två olika styrboxar, båda beter sig likadant.

 

Lägger i D, får spänning på kabel 521 och växeln h1 glider i, efter en stund glider även h2 i. Allt väl så långt. Men i detta läge finns Ingen spänning på kabel 522, och 523. Dock finns spänning på 524. Sedan går inga fler växlar i. Det skruvade här är ju att 524 är m3 och 522 torde vara h2. 521 h1. Vad ska jag göra, känns som jag gjort allt nu inklusive renovera styrboxen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske kolla om det är kortis till jord i kabel eller magnetventil på 522 och/eller 523.

 

Vid vilken fart får du spänning på 524? Verkar skumt att du kan komma upp i nästan 50 km/h på växel H2.

 

Mönstret för växelventilerna är så här:

 

Växel H1 när 521 spänningsförande

Växel H2 när 521 522 spänningsförande

Växel H3 när 521 522 523 spänningsförande

Växel M3 när 521 522 523 524 spänningsförande

 

521 och 524 ger växel M1 samma som läge "Bo" (Trevlig växel att köra på men går inte så fort.)

 

Leta vidare och berätta vad du ser så får vi försöka hjälpa till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat igen.

Verkar inte finnas kortis i kabel är 522, 523.

 

Såhär beter den sig nu när jag kör med drivhjul frånkoppling; lägger i D, får då omedelbart spänning på 521, och växeln smyger elegant i.

 

Trampar på gasen och motor varvet stiger. Vid första växling som sker ( och enda) så väljer styrboxen att lägga spänning på, just det 521 och 524. Boxen ger tusan i att lägga i H2 o H3, dvs spänning på 521 o 522, samt efter en stund 521,522; 523 dvs H3.

 

Spänningen i batterier e OK, frekvens givaren verkar OK, gas pedal brytaren OK,

 

Notera att jag nu testat med två olika styrboxar, kan ju i o färdig vara fel på båda, men att det skulle vara samma? HM?

 

Tips vad göra? Lastbilen blir snart fyllnadsmaterial...grrr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det kan va motorbromsprogrammet som du ser? Då kommer den växling du ser vid 18 km. Skulle ju ge uppväxling vid 36 km till M2 men man kommer kanske inte så högt.

 

I så fall är golvkontakten misstänkt. Tråd 540.

 

Att två boxar har samma fel tror vi inte på, och du mäter och felsöker väldigt logiskt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det kan va motorbromsprogrammet som du ser? Då kommer den växling du ser vid 18 km. Skulle ju ge uppväxling vid 36 km till M2 men man kommer kanske inte så högt.

 

I så fall är golvkontakten misstänkt. Tråd 540.

 

Att två boxar har samma fel tror vi inte på, och du mäter och felsöker väldigt logiskt.

 

Undrar om det kan va motorbromsprogrammet som du ser? Då kommer den växling du ser vid 18 km. Skulle ju ge uppväxling vid 36 km till M2 men man kommer kanske inte så högt.

 

I så fall är golvkontakten misstänkt. Tråd 540.

 

Att två boxar har samma fel tror vi inte på, och du mäter och felsöker väldigt logiskt.

 

Ok, verkar ju rimligt.

 

Får gå ut en tur och se igenom kabel 540 och golvkontakten.  Vad för värden skall jag ha. Den ser faktiskt lite purket ut i gummit runt kontaken. Tre trådar går in där.  Hur kan jag mäta?

 

Olsboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar ju rimligt. 

Får gå ut en tur och se igenom kabel 540 och golvkontakten.  Vad för värden skall jag ha. Den ser faktiskt lite purket ut i gummit runt kontaken. Tre trådar går in där.  Hur kan jag mäta?

 

Med golvkontakt menar jag den knapp som överblivna kopplingsfoten trampar på. 540 ska ha 0V otrampat, 24V trampat.

 

Om gaspedalswitchen är rutten så skadar det inte att fixa den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...