Gå till innehåll

Nybliven ägare tgb 1111


lumberjack

Rekommendera Poster

Hej är ny på forumet och ny glad ägare till en TGB1111.

Jag har tänkt bygga en replika på pjäshissen och pjäsen, undrar om det är någon här som har måttuppgifter eller delar till hissen? har tänkt börja bygga snart.

efter att vi kört premiärturen i terräng så är det något som är fel med diffspärrarna lamporna tänds inte på instrumentbrädan och fyrhjulsdriften vill inte kopplas ifrån, har någon tips på vad det kan vara för fel? 

 

post-8627-0-25485600-1397755276_thumb.jpg

post-8627-0-92683300-1397755297_thumb.jpg

post-8627-0-36727400-1397755330_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Forumet!

Jag hade samma problem med fyrhjulsdriften på min 11a.

Jag tror jag hade tre fel av tre möjliga.

 

1: På fördelningslådan sitter en Vacuumklocka, locket på den hade rostat sönder vilket gjorde att den sög luft samt att membranet var trasigt.

2: Lederna som sköter hög och lågväxel i fördelningslådan var fulla med grus vilket gjorde att jag inte kunde ändra mellan hög och låg (dock inte relevant i ditt fall då jag antar att du kan växla mellan hög och låg?)

3. Magnetventilen som sitter under den bakvända passagerarstolen på högersidan (Vet ej om den sitter på samma ställe på 1111) var full med rost och smuts, lätt att plocka isär och rengöra om du inte hör något klikande/pysande från den när du bromsar hårt / växlar mellan hög och låg / eller trycker på knappen för framhjulsdrift på diffpanelen.

 

Vet inte om detta stämmer överens med ditt fordon men värt att kolla upp då det var detta som felade på mitt.

 

Hälsningar Mikael.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla om det finns vacum, sen även kolla om de fyra kablarna sitter som de ska på fördelningslådans övre bakkant men lite konstigt att inte lamporna tänds de brukar lysa fast det inte funkar, på 11'an så ska det pysa om ventilen som sitter bakom passageraren i skåpet när man pressar ned bromspedalen, misstänker att det är lika på 1111'an, den kopplar in fyrhjulsdriften vid inbromsning.

Finns säkert en hel del till som nån kan tipsa om.

På min 11'a så var vacumet bortkopplat med samma resultat som på din

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Riktigt fin bil du har! Har också vart i tankarna om att fixa en 1111:a i originalskick :) Pjäshissen har jag tyvärr inget att ge men beroende på vart du bor så kan du kanske kunna mäta på en bil som har den kvar. Stridsvagnsmuseet i Axvall hade en komplett bil så den borde väl finnas hos Arsenalen i Strängnäs numera. Sen tror jag att nåt museeum i Skåne har en också.

 

Avståndsmätaren har jag kikat i en gång, har funnits att köpa hos surplus.se. Den ska vara i det fyrkantiga facket bak. Lådan som mätaren ligger passar som handsken i det facket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lumberjack och grattis till en fin bil. Var du kan hitta en komplett bil med pjäs utöver Arsenalen vet jag inte. Vad jag däremot vet är att på den tid jag utbildade Pvpjässoldater så ingick avståndsinstrumentet inte i bilens utrustning utan tillhörde pjäsen. När bilen avrustades följde troligen AI´t med. Du kan nog hitta lite bilder och info om det i gamla SoldF.

Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar :) kul att ni tyckte om bilen, målet är att hitta alla orginaltillbehör till den eller tillverka egna.

ventilen är helt tyst det kvittar vad man än gör tror ni att den är trasig?

Jag bor i Skåne vet någon om det finns en bil här med en hiss kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar :) kul att ni tyckte om bilen, målet är att hitta alla orginaltillbehör till den eller tillverka egna.

ventilen är helt tyst det kvittar vad man än gör tror ni att den är trasig?

Jag bor i Skåne vet någon om det finns en bil här med en hiss kvar?

 

Magnetventilen har väldigt få delar så jag tror inte att den har gått sönder :)

Såhär såg min ut inuti när jag skruvade isär den

bild1-5.jpg

Alldeles för mycket rost och bôs för att den skulle fungera

 

Det hade förmodligen transporterats från min vacuumklocka vid fördelningslådan som såg ut såhär inuti

bild4-5.jpg

 

Själva magnetventilen är jättelätt att montera isär, lossa bara de två slangarna och kabelskorna, sen sitter den med en eller två bult genom skiljeväggen mot passageraren. Därefter är det bara två skruvar som håller ihop den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med Janne, kolla vacuum först,  eftersom både 4-hjulsdriften OCH diffarna verkar krångla?

 

 Även från mig >> välkommen hit till oss, och stilig bil du fått tag i!

Var i landet (eller utanför) köpte du denna pärla? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska titta på det i helgen tack för tipsen, hoppas att det kommer igång ;)

Tyckte att Jag kunde höra hur ventilen slogs av och på när jag körde men är inte säker.

jag pratade med en kille som har avståndsinstrument m/41 80cm till salu, då är det fel instrument? vet ni var man kan få tag på ett som är samma som på bilden?

Bor i södra Skåne nära Trelleborg så Hässleholm är inte så långt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu när jag skruvade på en bil att det sitter 2 st kontakter på vakuumslangarna från diff vreden. det kan vara där det är dålig kontakt om ej lamporna tänds också,

Av vad jag förstår utan att kolla på scheman så är det de som styr om lamporna tänds eller ej. och deras ända funktion verkar att vara och känna av om det är vakuum i slangarna upp till vreden på instrument panelen.

Dålig kontakt vid lamporna an ju också vara felet, för just det,de sitter ju lite utsatt till för väta om man badat bilen några gånger.

Rätta mej gärna om jag har fel någon,  Så slipper jag leva i villfarelse, för jag har inte tid att kolla nu när dotra hänger på armen  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...