Gå till innehåll

TS (trycksänkning)


Rekommendera Poster

Hej alla växellådsspecialister!!!!!!!

Alla andra med för den delen.

 

Hjälp mig  , tänker jag rätt nu.

 

Alltså jag skulle vilja ha en knapp för att själv kunna slå på/av TS

 

Dels så går den ju billigare om man kan få ner varven i alla fall när man kör utan lass och släp.

 

Då borde ju även M2 bli tillgänglig för körning.

 

Sedan vid krankörning då kan man köra på S med trycksänkning (dvs M2) för att få upp KC pto lite. Vilken utv blir det då på KC.

 

Nu får man ju ligga på ca 1400-1500 varv för att kranen ska gå som den ska.

 

 

Tål bilen detta ???

 

Vilka skador kan bli ????

 

Vilken kabel ???

 

+24v När ?????

 

Någon borde väl redan tänkt på detta ???? Med vänlig hälsning// Dick Boström :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, att mecka med TS hjälper nog inte till det du beskriver. Undrar om du inte menar att du vill kunna låsa momentomvandlaren manuellt? I så fall kan du koppla en separat brytare mellan +24 och kabel nr 524. Den hitta du bl a i ett av de vita 9-poliga kontaktdonen längst till höger i elcentralen i instrumentbrädan.

 

TS fungerar tvärt om kan man säga, den "håller bort drivkraften" till växellådan, tills den aktiveras av gaspedalen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det går via växellådan vet jag, men jag har läst nånstans att om KC aktiveras så går det via mekväxel.

Alltså inte genom momentomvandlaren. Om hydraulpumpen skulle drivas via momentomvandlaren så

kommer varvtalet på pumpen att sjunka när pumpen får jobba hårdare. Det är därför man inte ska ansluta

en pump till KV. Wingflyer, du som har en 40a med kran, om du aktiverar KC, får du automatiskt drivhjulsfrånkoppling?

Jag vill minnas att bilen måste stå stilla vid användning av Kran. Det var nog i en tråd om Dick Boströms projekt med

skogskran på en 30a som detta diskuterades, men det kan ha varit på maskinistenforumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, när jag ska använda kranen sätter jag växelväljaren i Bo, då låser momentomvandlaren och det blir "direktdrift". Och DF måste vara till, annars stannar motorn direkt man lägger i Bo. Sedan 1.500 varv på motorn så har man bra hastighet i kranens rörelser.

 

Jag har en TGB 40 till, den ska få en lastväxlare när jag får lite tid över. Chassiet har haft ett radarskåp tidigare och har bara ett kraftuttag monterat (KV). Vinschen ska bort, den kommer ändå i vägen för växlaren, och ersättas med pumpen till växlaren.  Liten nackdel med det är att med DF från har man inte hydraultryck när bilen inte rullar, man kan t ex inte justera krokhöjden när man backar intill för att kroka ett flak. Att installera ett kraftuttag som drivs före växellådan, som vattenpumpen på TGB 40 räddningsbilen, blir både väldigt dyrt och en massa jobb så det låter jag bli...

 

Mekaniskt sett drivs både KV och KC på samma sätt. Kraften går från motorn, genom momentomvandlaren och huvudväxellådan, och kraftuttagen sitter sedan inkopplade mellan huvudlådan och fördelningslådan. Med växelväljaren i D och med så högt varv på utgående axel från huvudlådan att den är i 4'e växeln (M), och alltid i läge Bo, låser momentomvandlaren och det blir direktdrivning ungefär som när man släpper upp kopplingen i manuellt växlad bil.

 

Förutom kraftuttag direkt på motorn som på räddningsbilarna, finns varianten att driva pumpen via kardanaxel eller kilrem/kedja fram på motorn. Tror båda sätten finns beskrivna i gamla trådar här, i alla fall finns en tråd med en frontpump där axeln går genom ett hål i kylaren. Men som sagt, för mycket jobb för mig så jag hänger pumpen på vinschdrivningen på nästa bygge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag tror jag förstår. Man kan alltså driva KV mekaniskt genom att använda Bo istf D.

Med mekaniskt menar jag att den främre planetväxeln aktiveras och skickar kraften vidare

med momentomvandlaren låst. Påverkas hastigheten på KC och KV av vilken växel som är ilagd?

I så fall borde man kunna via strömbrytare lägga i M2 och få upp varvtalet  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag tror jag förstår. Man kan alltså driva KV mekaniskt genom att använda Bo istf D.

Med mekaniskt menar jag att den främre planetväxeln aktiveras och skickar kraften vidare

med momentomvandlaren låst. Påverkas hastigheten på KC och KV av vilken växel som är ilagd?

I så fall borde man kunna via strömbrytare lägga i M2 och få upp varvtalet  

Ja, det kan du göra. Du kan lägga i backen också om det finns behov av det.

Rekommenderar "Plogmans" manuell/automatiska strömbrytarlösning. (Finns i annan tråd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjääna.......... ;)

Nu har jag testat.

satt in en knapp mellan +24v och kabel 524.................underbart!!!!!!!!!

 

Fördelarna blev: Nu kan jag växla in M3 tidigare och låta den dra längre om jag vill och bilen orkar.

 

Kan nu köra på växel M2 vilken inte var tillgänglig förut.

 

Kan ju nu också köra  KC på  M2 vilket gör att man kan dra ner varven lite , när man kör kran.

 

Nu kan jag växla H1-H2-M2-M3 vilket är en mycket trevligare "växelföljd" än original , om än man får växla lite manuellt.

 

Detta har ju ni grabbar som har koll sagt länge men nu har jag också förstått det bättre sent än aldrig.

 

Tack för hjälpen //Med vänlig hälsning  Dick :) :) :)

 

post-6326-0-95512000-1397309204_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har något emot lite fler växel manövrar kan du starta i S läge dvs start i H2. Sedan byter du till D i lagom fart och sedan trycker på din nya knapp. Det borde bli en sekvens av:

 

H2 - M2 - M3

 

Idealiskt för körning med lite last på asfalt!

H1 har man ju sällan någon nytta av och man sparar ytterligare ett "ryck".

Nästan som en limousine nu ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom KC och KV ligger efter huvudväxellådan ändrar de varvtal beroende på växel, på samma sätt som kardanaxlarna till hjulen. I min 40bil med kran finns en skylt som säger att kranen kopplas in med DF, KC, Bo och1.500 RPM på motorn.

 

Höjer ett försiktighetens finger för manuell strömbrytarlösning. Fundera lite på vad som händer om man kommer åt "fel" brytare eller läge på brytaren i landsvägsfart. Med styrbox finns förreglingar som förhindrar oavsiktlig inkoppling av t ex backen eller terrängväxel. Det är nog en bra idé att ordna någon slags mekanisk spärr på omkopparna...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att uppväxling är spärrad i styrboxen när winchen är inkopplad var att om man drog in winchwiren med fullgas (som beväringar gör) så växlade lådan upp till M3 och det blev en hiskelig fart på den sista wajeränden så att den snärtade över hytten och spräckte vindrutan.

 

Jag tycker återigen att Plogmans kombinerade manuell och automatisk switch är den bästa lösningen hittills.

Att lägga i backen i landsvägsfart ger en klart intressant bredsladd men lådan håller nog. Det kan man göra även med ordinarie styrbox, det är inte förreglat.

 

Det som oftast dödar lådan är om lamellpaketen slirar pga. för lågt oljetryck. Om man tycker att bilen är slö, gör en snabbkoll: Motorn SKA stanna från tomgång när man lägger i "Bo"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har något emot lite fler växel manövrar kan du starta i S läge dvs start i H2. Sedan byter du till D i lagom fart och sedan trycker på din nya knapp. Det borde bli en sekvens av:

 

H2 - M2 - M3

 

Idealiskt för körning med lite last på asfalt!

H1 har man ju sällan någon nytta av och man sparar ytterligare ett "ryck".

Nästan som en limousine nu ;)

Jag har ett komfortprogram i min hemsnickrade styrbox   H1-M1-M2-M3.  Det är kanon vid stillsam cruise på asfalt. Blir lite hårt vid fullgasacceleration.

Motorvarvet är satt till ca 950 efter uppväxlingarna. Varvet före uppväxling kommer jag inte ihåg men tror det var 2000 eller så. Funderar på att sätta in en fullgasswitch på gaspedalen så att man då flyttar upp växelpunkten till 2250 före uppväxling. Problemet är att stegen är rätt stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker bilen startar alldeles utmärkt på H2 (dvs S-läge). Min BMW automat gör precis likadant och startar också på 2:an vid lugn körning.

Som SBA säger så är grund problemet de stora avstånden mellan växlarna, det är ju trots allt bara en 3-växlad låda, så att växla vid betydligt lägre varv (om jag kunde) är inte speciellt praktiskt.

 

Jag kör alltid i S-läge vid lägre farter för att undvika onödig nedväxling (och tillhörande ryck) så i praktiken kör jag:

 

H2-H3-M3

 

Jag har ingen aning om det vore "bättre" (mjukare) med:

 

H2-M2-M3

 

Skulle det spara soppa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

M2 är ju en växel som man normalt inte kan köra på , om man inte väljer att sköta turbinen själv

 

eftersom M2 blir en högre utv än H2 men M3 är lika så blir det ett mindre steg till högsta växeln.

 

om man sparar bränsle vet ja inte men är man som jag drar släp med lass så är det bättre med fler allternativ

 

Att låta bilen gå längre på M3 när den orkar borde ju spara bränsle.

 

Men största nyttan kommer jag att ha av att få upp PTO varven på KC och därmed kunna sänka motorarvet vid kranlastning Med vänlig hälsning/ Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest ute efter att minimera tjur-rusandet av motor varvet, mest från (ljud) komfort vinkel och kanske viss mekanisk sympati ;)

 

Det vore intressant att kunna ha H2-M2-M3 som ett "komfort/ekonomi" program om någon av de nya dosorna kan tillhandahålla det.

Med uppväxlingen lagd t.ex Under 2000 varv eller något ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med uppväxlingen lagd t.ex Under 2000 varv eller något ;)

Haken är att växelstegen är så stora. Växla upp vid 1800 rpm  och du får 1013 rpm efter uppväxling M1-M2 1263 efter M2-M3. På låga gaspådrag funkar det bra.

 

Utväxlingarna är

M1 1,67:1

M2 0,94:1

M3 0,66:1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man helt skippar första växeln (start på H2) kan man tänka sig uppväxling vid 1600 varv?

Mums!

Målet att göra limousine av 30:an hägrar ;)

Vad har du i tankarna? Man kan starta på H3 om man känner för det. Ser inte riktigt vilken växelsekvens du vill ha?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, H2-M2-M3 skrev jag väl?

 

H2-M2 kan väl inte vara ett så stort steg och du skrev ju att M2-M3 var c:a 550 varvs skillnad från 1800, så i bägge fallen kanske växling ända nere vid 1600 vore praktiskt möjligt och väl körbart.

 

Fast det bygger ju på att man också har tillgång till andra sekvenser vid behov. Det här skulle i alla fall vara mitt optimala asfalt program ;)

 

Att starta på H3 känns aningen överdrivet (lite seg vid röd ljusen?) fast intressant att höra att det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...