Gå till innehåll

Terrängväxel går ej i


Rekommendera Poster

Prova med en testmejsel eller liknande mellan jord och kabel nr 528 i ett av kontaktdonen längst till höger i elcentralen på instrumentbrädan. När du vrider från V till T ska du ha en c:a  2 sek lång puls på den kabeln. Motsvarande puls ska finnas på 527 när du vrider från T till V.

 

Funktionen är förreglad mot gaspedalen, den måste vara helt uppsläppt för att styrboxen ska tillåta växling mellan T och V. Ett vanligt fel är att switchen som känner gaspedalens läge har hängt sig eller korroderat. Kolla så den rör sig fritt och klickar. Den sitter innanför grillen mitt för gaspedalen. Öppna grillen och titta till höger i ögonhöjd efter en kabel som ansluter till en brytare c:a 10 x 15 x 50 mm med en rulle son löper mot en kam på gasreglage. 556, WD40 eller liknande brukar lösa problemet. Du kan också mäta switchens funktion mellan +24 och kabel 525.

 

Det finns en hel del skrivet på forumet om ditt problem. Bläddra och sök i denna gruppen.

 

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Prova med en testmejsel eller liknande mellan jord och kabel nr 528 i ett av kontaktdonen längst till höger i elcentralen på instrumentbrädan. När du vrider från V till T ska du ha en c:a  2 sek lång puls på den kabeln. Motsvarande puls ska finnas på 527 när du vrider från T till V.

 

Funktionen är förreglad mot gaspedalen, den måste vara helt uppsläppt för att styrboxen ska tillåta växling mellan T och V. Ett vanligt fel är att switchen som känner gaspedalens läge har hängt sig eller korroderat. Kolla så den rör sig fritt och klickar. Den sitter innanför grillen mitt för gaspedalen. Öppna grillen och titta till höger i ögonhöjd efter en kabel som ansluter till en brytare c:a 10 x 15 x 50 mm med en rulle son löper mot en kam på gasreglage. 556, WD40 eller liknande brukar lösa problemet. Du kan också mäta switchens funktion mellan +24 och kabel 525.

 

Det finns en hel del skrivet på forumet om ditt problem. Bläddra och sök i denna gruppen.

 

Lycka till!

Hej, nu äntligen fick jag lite tid över....

 

det elektriska verkar att fungera. Jag rafsade runt lite i kabelhärvorna. Nu när jag vrider reglaget pyser det lite och lampan för framhulsdrift etc. lyser. Dock rullar lastbilen lika fort på hög som lågväxel.  Vet att den förra ägaren hade problem att få UR lågväxeln nån gång. Minns dock inte vad han gjorde för att fixa det då. Han pillade isär nåt som kärvade typ...?

 

Nu får jag alltså inte I lågväxeln, T-läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det var ju knepigt. Om du hör pysande luft så fungerar tydligen el och pneumatik. Återstår växellådan. Ska försöka lägga in en pdf-bild på fördelningsfunktionen.

 

Kraftöverföringssystem 3.pdf

 

Kolla på mittersta bilden längst ned. Växelföraren sitter på den länga stången. Till höger på stången sitter kolvarna som skjuter den mellan V och T. Någonting kärvar nog där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogad pdf visar V-T växeln i sprängskiss. 28 är växelföraren, 31 växelförarstången, 41 kolvarna som skjuter stången i respektive läge, 39 låsringarna som håller kolvarna på stången.

 

Lossar du bultarna 44, kan du dra av huset 43, då kommer du åt kolvar och låsringar, mm, se bifogad bild.

 

Demontering och montering finns beskrivet i verkstadshandboken som du kan ladda ner under fliken Dokument.

 

 

 

Parts Transfer.pdf

V-T kolvar.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och fortsatt glad påsk.

 

Pillade bort burken lite o sucklade om en del, satte den på plats igen. Då gick inte lastbilen framåt eller bakåt överhuvudtaget.

 

 

Så nu har jag pillat bort burken som luften samlas i när den skall putta "axeln" fram, imitten eller tillbaka. Ser inga ringar som verkar paj, allt verkar se helt ut. Nu klarar jag inte av att rubba axeln manuellt fram o tillbaka. Gissar att det ska gå ganska trögt så att jag inte orkar detta utan verktyg.

 

Vad göra? Kan jag starta lastbilen och lägga i V rep T och se om det strömmar luft ur någon av de tre luftslanganarna som jag tagig loss?

 

Vad är det för blankt fett som är i burken och "kolvarna" Ska jag fylla på lite med detta?

 

mvh OLsboda

 

 

 

Annars ser det helt och rent ut......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du göra. Från V till T och tvärt om ska det komma luft i ett par sekunderur respektive slang. Slår du till DF ska det komma luft hela tiden ur den slangen (mitten). Stången ska gå att flytta för hand men du får nog ta i lite...

 

Du får gärna ringa om du behöver ytterligare info, 0705547000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du göra. Från V till T och tvärt om ska det komma luft i ett par sekunderur respektive slang. Slår du till DF ska det komma luft hela tiden ur den slangen (mitten). Stången ska gå att flytta för hand men du får nog ta i lite...

 

Du får gärna ringa om du behöver ytterligare info, 0705547000.

 

Det kom INGEN luft nånsin ur någon av de tre slangarna. Däremot hörs ett ynkligt pys när jag vrider från T Till V, men såg inte riktigt vart. Gissar vid solonoiderna som sitter på rad lite framför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag gjort såhär.....  :o)

 

Cylindern o kolvarna såg OK ut.  Har försökt att se om det kommer luft ur slangarna. Mittläget, det vill säga DF-läget levererar luft närsom. Men för att få nån av de andra två att leverera luft (2 sek) så måste jag stänga av tändningen och stoppa i tändningsnyckel om igen. Då får jag impuls 2 sek. Då blåser det ur (bakre) slangen.  När jag mäter elen i boxen på instrumentbrädan så får jag signal i V- läget på både kabel 528, och 527. I T läget ges bara signal på 527 men ej 528.

 

Så nu kan jag med andra ord få i neutralläge, samt att få tillbaka till Vägläge, förutsatt att jag stänger av bilen däremellan.

 

Grunkan som sitter på andra sidan cylindern, som har nån elkabel o nån salng, vad har den med saken att göra?

 

Som sagt, glad påsk.... he he

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, du skulle kollat pulserna på 527 0ch 528 innan du skruvade isär luftcylindern... :wacko:  Men å andra sidan vet du ju nu hur det ser ut i "källaren", inte många TGB30/40 ägare som tittat i innanmätet där tror jag! :wub:

 

En sista koll, hämta 24 volt på lämpligt ställe i elcentralen och lägg momentant 2 - 3 sekunder på 528 (Terräng) och sedan på 527 (Väg). Lådan ska då växla och du ska höra både tryckluften och ett "klonk" när växlarna går i. Gör det det kan du förmodligen utgå från att styrboxen är trasig... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, du skulle kollat pulserna på 527 0ch 528 innan du skruvade isär luftcylindern... :wacko:  Men å andra sidan vet du ju nu hur det ser ut i "källaren", inte många TGB30/40 ägare som tittat i innanmätet där tror jag! :wub:

 

En sista koll, hämta 24 volt på lämpligt ställe i elcentralen och lägg momentant 2 - 3 sekunder på 528 (Terräng) och sedan på 572 (Väg). Lådan ska då växla och du ska höra både tryckluften och ett "klonk" när växlarna går i. Gör det det kan du förmodligen utgå från att styrboxen är trasig... :(

 

Jag drog ur sockeln i kontaktdonet där 27 o 28 finns. Hade tändning på, petade till med 24v på 27:an. KLong sa det då. Antar att lågen skramlade i. Dessvärre så fort jag trycker på sockeln igen (har inte haft av tändningen emellan) så klångar det ytterligare en gång .....och högen är i...

 

Skulle ju vara intressant att skruva bort luftslangen igen o krypa under lastbilen för att se om det flåsar till i den främre slangen när jag spänningsätter 27:an.

 

Hihi, kärringen börjar bli måttligt imponerad nu efter femtioelva komma o tryck på knappar......  ha ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrboxen! Skruva ur och skicka hit den så kan jag kolla den åt dig.

 

Eller provisorisk lösning, om övriga växelfunktioner är ok? Lossa 527 och 528 ur kontaktdonen och anslut till yttre brytare så du kan lägga ström på V och T magnetventilerna manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Jag har/hade samma fel dvs. ingen puls på 527.

 

Så jag satte en mikro tryckknapp vid automatsäkringen till cirkpumpen

Från +24v till 527.

 

Jag kör ju kran , så jag anv. DF ganska mycket.

 

Det går väldigt bra att leva utan den pulsen. ;):) Med vänlig hälsning/ Dick

 

Sådär!! Nu funkar växlingen! Fast med en liten egen signal på 27:an... :)

 

Stort tack för er hjälp allihop. :)

 

En lärorik påsk, vad kan va skojigare än att få stöka lite med nån av gröningarna på gården.? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att titta på om signal T (530) kommer fram från växelvredet till styrboxen. Den kabelskon vill gärna hoppa loss när man grottar i hålet där allt sitter.

Om vredet står i T ska man få T växel när man slår till strömmen med nyckeln. Fick för mig att det alltid blev V puls för dig vid tillslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...