Gå till innehåll

Styrservobygge till min Volvo C303


abce

Rekommendera Poster

Jag har installerat styrservo på min C303 och tänkte här berätta hur jag gjorde och lite funderingar runt det hela. Principen är densamma som Svana gjorde men jag hade inte tillgång till den maskinpark han hade och har valt att lösa vissa saker annorlunda.

 

När jag köpte min 303a 1998 delade jag garage med en kille som renoverade en Corvette. Han tipsade mig om hur servostyrningen var löst på corvetten och sedan dess har det legat i bakhuvudet. Många andra lösningar har passerat mitt huvud sedan dess men det har inte varit någon som riktigt tilltalat mig. Fördelarna med denna lösning är att det är väldigt liten inverkan på bilen så det är enkelt att (även ute i skogen) återställa till original och köra vidare om något skulle gå sönder. Det är ju det som är en stor fördel med Volvos TGBer, de är enkelt och robust uppbyggda med få saker som kan gå sönder.

 

Hur fungerar då servostyrningen i en Corvette?!

Styrningen är i grunden en normal styrning med styrsnäcka utan servo. På styrstaget sätter man en servoreglerventil som känner av vilket håll man vill svänga och därmed släpper fram hydraulolja i den ena eller andra utgångsporten. Hydrauloljan tar då vägen till ena eller andra sidan av en slavcylinder som är kopplad till parallellstaget. Så när ventilen känner av att du styr åt ena hållet öppnar den för hydrauloljan fram till slavcylindern som hjälper dig att styra åt det hållet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda delar

Servopumpen tog jag ur en Nissan Terrano som jag hade stående och som ändå skulle köras till skroten. Till den finns det även ett litet löphjul som man spänner remmen med. Då kan pumpen sitta fast ordentligt och man kan använda samma längd på remmen som till fläkten. Praktiskt att bara ha en storlek som reserv.
En annan detalj att tänka på vid valet av servopump var att oljereservoaren ska vara skild från pumpen. Pumpen hamnar väldigt långt ner på motorn. Sitter reservoaren direkt på pumpen så blir det svårt att kolla och fylla på olja. Dessutom är det inte så mycket plats där nere så det blir väldigt trångt om behållaren sitter direkt på pumpen.

 

131226-1.JPG

Servopump, behållare och spännrulle från Terranon

 

 

Servoreglerventilen köpte jag på ebay i USA och är just en ventil för Corvette.

 

regler.jpg

Så ser servoreglerventilen ut

 

 

En Adapter för servoreglerventilen var jag tvungen att ta fram. Jag mätte upp gängan i servoreglerventilen till 1 1/16â€-18 och på ritningen till styrstaget läste jag att det var M20x1,5. Efter det gjorde jag nedanstående skiss för att hitta någon som kunde svarva dessa gängor. M20x1,5 går ju att köpa ett gängsnitt till men det är svårare med den andra gängan. Efter att ha letat en del på nätet utan resultat, efter en mekanisk firma i närheten som var villig att svarva denna åt mig, så kom jag på att grannen hade pratat om en kusin som hade en liten mekanisk firma. Jo mycket riktigt, så var det och där fick jag hjälp.

 

140114-styradapter.JPG

Jag lämnade även servoreglerventilen till killen som gjorde denna så jag är inte helt säker på att tumgängan i skissen är helt rätt. Däremot blev det helt rätt det han svarvade till.

 

140212-1.JPG

Resultatet blev lyckat och när han ändå var igång så gjorde han två.

 

 

Hydraulcylindern är lite knepigare att välja rätt. En hydraulcylinder av den typen som det är fråga om här ger mer kraft tryckande än dragande. Kraften är proportionell mot den yta som hydrauloljan trycker på. Åt ena hållet har den hela cylinderns tvärsnittsyta att trycka på. Åt andra hållet så får man räkna bort kolvstångens tvärsnittsyta.
För att det ska bli så liten skillnad som möjligt mellan kraften för dragande och tryckande cylinder bör det vara så stor skillnad som möjligt mellan cylinderdiametern och kolvstångsdiametern. De minsta hydraulcylindrarna har en kolvstångsdiameter på 16 mm. Nästan alla dessa har en cylinderdiameter på 25 mm men jag hittade en på ebay i Tyskland med 35 mm cylinderdiameter. Den hade lite väl stor slaglängd men det var den enda jag hittade med 35 mm cylinderdiameter. Väljer man för stor diameter är risken att den är för långsam, väljer man för liten diameter är risken att den inte ger den styrhjälp man vill ha. Risken jag tar är att det går för långsamt. Då får jag antingen byta till en mindre cylinder eller köpa en pump med högre kapacitet.

1.JPG

Här är hydraulcylindrarna jag köpte. Det blev dubbelpack. Är det någon som vill köpa den andra?

 

 

Oljekylare behöver man också annars blir oljan lite väl varm. Normalt brukar kylningen bara vara någon extra slinga rör men för våra stora tunga bilar kan det behövas något mer. Dessutom har vi sällan någon kylande fartvind när vi svänger som mest. Det finns motoroljekylare man kan plocka från olika bilar t.ex. Volvo 740 turbo, eller så kan man ta en oljekylare till en automatlåda. Jag hittade en ny på nätet som egentligen var tänkt att kyla motoroljan på något raceingbygge. Dessutom var den till utförsäljningspris.

 

131226-2.JPG

 

 

 

Hydraulslangarna gick jag in till en firma i närheten för att få dom tillverkade. De hade lite problem att hitta passande nipplar till servoreglerventilen men efter en dryg vecka så fick jag mina slangar.

 

140212-7.JPG

Mina slangar tillsammans med servoreglerventil och hydraulcylinder. I bakgrunden syns också ett antal

hydraulslangar jag samlat på mig med tiden men som jag inte kunde använda.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetets gång

 

Medan jag väntade på att styrventilen och hydraulcylindern skulle komma började jag med att tillverka konsoler för att montera de delar jag hade.

 

131226-3.JPG

Nymålade konsoler till kylare och servobehållare.

 

131229-1.JPG

Kylaren monterade jag långt ner framför den ordinarie kylaren. Det kan bli problem med för mycket luft i kylaren, men då får jag väl vända på den

 

131229-3.JPG

Jag hittade ett par gängade hål balken som håller växelspaken och gasvajrarna. Där fäste jag konsolen till servobehållaren.

 

131229-2.JPG

Servobehållaren monterad, lättåtkomlig fån motorluckan.

 

 

 

Remdrivningen

När Volvo konstruerade dessa TGBer till svenska försvaret tyckte de att det var bäst med dubbla fläktremmar. Detta för att drivningen av kylfläkten gjorde att det var ganska besvärligt att byta fläktrem i fält och de ville ha ett system som var säkert så man aldrig skulle behöva byta fläktrem mellan serviceintervallen. Så som vi använder bilarna behöver vi inte denna extra säkerhet så vi kan nöja oss med en fläktrem och använda den andra remskivan på vevaxeln till att driva en servopump. När jag skulle sätta dit min servopump upptäckte jag att det var väldigt trångt och att jag skulle få bättre plats om pumpen satt längre fram. Därför beslutade jag mig för att använda mig av en tredje remskiva i ändå. I hyllan med bra att ha grejor hittade jag en remskiva som suttit på en Volvo 164 för drivningen av en servopump. För att den skulle passa på 303an med dubbla remskivor fick jag tillverka en distans på 5 mm.

 

131228.JPG

Remskiva med distans

 

140101.JPG

Konsol för servopump och spännrulle.

 

140102.JPG

Servopumpen monterad. Med hjälp av spännhjulet så har jag samma längd på alla remmar.

 

 

Hydraulcylinderns fästpunkter

Eftersom jag fortfarande var lite osäker på att jag valt rätt storlek på hydraulcylindern ville jag göra bolt-on fästen till den så att jag lätt ska kunna byta cylinder om det behövs. Ena sidan fäste jag i samma skruvar som framaxeln sitter upphängd och det andra klämde jag fast i parallellstaget. För slangarnas bästa vände jag hydraulcylindern åt det hållet som innebar minsta möjliga relativa rörelse mellan hydraulcylindern och servoreglerventilen. Dessutom försökte jag få hydraulcylindern att sitta så parallellt som möjligt till parallellstaget. Detta för att överföra så lite sidokrafter som möjligt till parallellstaget.

 

 

Styrstaget

Då servoreglerventilen behöver mer plats än vad leden behöver som den ska ersätta så kommer styrstaget att vara för långt. Jag kapade därför bort 35 mm på styrstaget någonstans på mitten och svetsade ihop det igen. Man kommer ändå att vid en nödsituation kunna byta ut servoreglerventilen mot leden för att ha möjligheten att köra vidare.

 

140212-8.JPG

Här ser man skillnaden i längd på servoreglerventilen och den led den kommer ersätta. Man ser också att konan i leden har mycket större diameter än den i servoreglerventilen, så en adapter måste tillverkas.

 

140215-2.jpg

Jag gjorde två koner av ett kopparrör, la dom i varandra och lödde ihop dom. Där hade jag en adapter mellan de olika konorna.

 

140215-3.jpg

Mellanarmen var lite hög för servoreglerventilen. Skruvdelen tittar inte igenom så mycket. För det…..

 

140215-4.jpg

….. svarvade jag ett steg i stället för konan på en hjulmutter och fick en mutter som går ned en bit i mellanarmen och kan skruva fast servoreglerventilen ordentligt.

 

140216-4.jpg

Färdiginstallerat

 

 

140216-6.jpg

Färdiginstallerat från en annan vinkel

 

140216-3.jpg

Men oj då. När högerhjulet var fullt utfjädrat och man svänger höger så krockar mellanarmens led med en hydraulslang. Här får jag hitta någon annan slangkoppling.

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag berätta att detta system används på många civila 303ór fast där har dom en ventil från mustang -67 - 70

Kolven som användes är också från samman modell och årsmodell.

Pumpen är frontmonterad och fläkten ersattes med elfläkt.

Ventil och kolv finns än idag att köpa. Pumpen finns också men man får bygga eget fäste till den

 

Kultappen är längre på Mustang ventilen...

Anslutningarna är på andra hållet ...

 

Tycker för övrigt att du gjort ett bra jobb!

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första provkörningen var riktigt härlig. Stillastående på asfalt räcker det med ett finger för att vrida på ratten. Men jag vågade inte provköra så mycket för att jag var rädd att ha sönder slangen som krockade med leden. Idag har jag dock bytt nippel på slangen så då ska det lösa sig också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonbra jobbat.

 Jag har sett fram mot detta. :wub:  :wub:

 

 Att tänka på.. tryckslangarna på styrventilen (JIC-kopplingarna) kommer att vara farligt nära ..eller tom krascha mot vänster bladfjäder vid fullt rattutslag och max infjädrat..

 

Mot detta gjorde jag egna bockade hydraulkopplingar, och senare när spiralfjädrarna fram kom på plats och lyfter lite så har jag mer luft därimellan nu oxå. :)

 

Askul att du testat med annan pump, och himla snyggt gjort och dokumenterat :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med covettedelar? Hmm, Ja, jag börjar väl bli gammal...  :rolleyes:

Hahaha.

 Micke och jag byggde hans 2010 tror jag det var, min byggdes november 2012.

  

Micke kör med både hydraulkolv och ventil från Corvette. Jag kör med ventilen från Corvette, då jag ville ha en kolv som är lätt att få tag på om den havererar (valde Swedol) ..

   

  Vilket är helt ointressant i dagens läge..

 

..jag står ju och tillverkar / reparerar / renoverar cylinderrör och kolvstänger dagarna i ända nu i supportsvarv /NC-styrda svarvar och fleroperationsmaskiner, sedan jag bytte jobb för ett år sedan. :P

 

Så ett haveri är aldrig längre än ett par timmar långt idag..ja..om material finns på hyllan förstås :wub: .

 

(men så ska man aldrig skriva, då pajjar bara nåt annat istället..) ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog gjort sista delen av servostyrningen. Jag satte dit ett vantstag från nederkant av servopumpen och spände pumpen bakåt för att kompensera de krafter som remdrivningen har på pumpen. Jag tror inte det behövdes men det kändes säkrare.

 

140223-1.JPG

Här ser man vantstaget med servopumpen i bakgrunden.

 

140223-2.JPG

Två av slangarna har bytts ut och nu sitter 90°-nipplar i båda ändarna.

 

En ordentlig provkörning idag gjorde att mungiporna stog uppe vid öronen. Allt funkar väldigt bra. Man känner inte ens i ratten om man kör på en större sten med ena hjulet.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ordentlig provkörning idag gjorde att mungiporna stog uppe vid öronen. Allt funkar väldigt bra. Man känner inte ens i ratten om man kör på en större sten med ena hjulet.

 

 

Tjusigt bygge, men för att citera en chaufför när Scania's 3-serie kom "jag åkte o såg ett lastbilchassie på åkern bredvid, funderade vem det var innan det ryckte i ratten o jag märkte det var mitt"

 

Hu många rattvarv på fullt utslag? ( tänkte på tumkrossar hastigheten :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt bygge, men för att citera en chaufför när Scania's 3-serie kom "jag åkte o såg ett lastbilchassie på åkern bredvid, funderade vem det var innan det ryckte i ratten o jag märkte det var mitt"

 

Hu många rattvarv på fullt utslag? ( tänkte på tumkrossar hastigheten :) )

 

 

(Jag bjuder in mig själv och förklarar så gott jag kan) :)

 

 

Det är oförändrat eftersom styrningens geometri är oförändrad.

  Man använder samtliga komponenter som orginal, bara kopplar in grejerna på orginal-styrstagen så att säga. :)

 

 Det blir inte längre någon tumkross. Ventilen kompenserar och låter hydraulkolven "hålla imot" hjulet från att svänga vid ett hinder.

 

(alltså: En sten hamnar framför vänster framhjul.. Framhjulen vill svänga vänster pga att vänsterhjulet får motstånd.

 

Detta medför att håller man imot med ratten, så påverkas ventilen på samma sätt som om man ska svänga till höger, och då öppnas ventilens höger-port och ger flöde till kolven som då vill svänga höger.

 På så sätt trycker kolven imot styrningen för att kompensera, och det märks knappt i ratten när man kör över hinder.) :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har upptäckt att gamla BV202 har en liknande styrventil??
Brukar bli över när man bygger om till Orbitrol..... -_- 
Dessutom passar konorna direkt i Gammvalpens styrarm,så risken finns att det funkar även på en elva eller trettonbil...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä har ingen BV202 att kolla på  :( vi har jobbat på att få någon i klubben att skaffa en men inget än så länge, både hemvärnet och brandförsvaret har kommit med förfrågan att öva hoss oss och det har fått ok, men det har runnit ut i sanden.

Men jag har sett att det finns delar som passar över ändå när jag rotat i 11an på traderas förråd  ;) Dock inte just den ventilen.

Är det något som går att uppbringa i Norge där de har en del reservdelar till BV202 liggandes än, har du bild på den Dexxas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...