eile Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 Verkar var ett bra relä och smart med bladsäkringen. Ang vad du skrev på 15 är det inte så att den ligger direkt på park/första läget på tändlåset så den alltid matas men bara går en period per gång den får ström och direkt bryter 50 men ändå inte startar om vid parkläget utan att du ändå måste börja om matningen med att vrida nyckel till noll läge dvs 15 bortbrutet och sen påkopplat innan ny glöd period kan påbörjas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 Januari , 2017 Rapport Share Postad 5 Januari , 2017 Har börjat beställa 24v-prylar nu. Är beredd att ta risken med en potentiell felkälla med resistorn och ta eventuella besvär med det då. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 Januari , 2017 Rapport Share Postad 5 Januari , 2017 Har börjat beställa 24v-prylar nu. Är beredd att ta risken med en potentiell felkälla med resistorn och ta eventuella besvär med det då. Använd Pay-pal om du handlar internationelt via tex E-bay Då har du typ en återbetalnings garanti om inte varorna dyker upp. Har själv handlat från både Usa,Tjeckien och Indien,fungerar mycket bra 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 Januari , 2017 Rapport Share Postad 5 Januari , 2017 Använd Pay-pal om du handlar internationelt via tex E-bay Då har du typ en återbetalnings garanti om inte varorna dyker upp. Har själv handlat från både Usa,Tjeckien och Indien,fungerar mycket bra Yes, det gör jag, mest för att det går fortare. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tankian Postad 4 Mars , 2017 Rapport Share Postad 4 Mars , 2017 Hej! Jag håller på att koppla in extraljusen på tgb:n. Men när jag släcker helljuset så blir det en fördröjning på extraljusen innan dom släcks. Och efter lite mätningar och läsning i elschemat så uppstår väldiga frågetecken. Jag får nämligen ca 5 Volt kvar på helljusets kabel trots att jag släckt det. Och sedan upptäcker jag att i elschemat så är matningen till helljuset "ljusblå" markerad när helljuset är släckt. Så min fråga är: Betyder den ljusblå markeringen "en mindre ström"? Och kan man i så fall få ström till tillslag för extralljus-relä från nån annan kabel? Fattar ingenting nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Mars , 2017 Rapport Share Postad 4 Mars , 2017 Det är nog bara lite gammal ström kvar i systemet, försvinner nog med tiden. Är det vanlig ljus så ta tillslaget från vanliga heljusen mellan lampa och relät inte innan och matningen från egen säkrad kabel direkt från batteriet dvs 30 till b+ och 87 ut till lampa samt 85- och 86 styrström dvs kopplad mellan relät och heljuslampan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tankian Postad 4 Mars , 2017 Rapport Share Postad 4 Mars , 2017 Har gjort precis så. Har kopplat extraljus förut och även haft på den här bilen men nu vill det inte bli bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Mars , 2017 Rapport Share Postad 4 Mars , 2017 Kolla du relät igen går att göra en miss och kolla även om det händer om vanlig ljusens lampor är urkopplade, varit ut för att lampor lett över från hel till halv eller att någon kopplat in dessa fel så båda trådar lyser mm. 5 volt tyder på serie en giss om allt är kopplat rätt så är det jordfel på en halvljuslampa och den drar jord bakvägen genom lampan via lampans matningström för heljus och då får relät att vilja stanna ett tag i draget läge. för att kolla detta bryt 86 och det slocknar direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Tror Eile är nåt på spåren där, är det glöd eller LED lampor? De senare har ju lite styrkretsar som det kan ta tid innan de är tomma på ström... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Tror som Elie att felet ligger i original-helljuskretsen någonstans. Har aldrig varit med om LED-lampor med drivare som inte släcks mer eller mindre exakt när strömmen slås av. Men om man vill är det ju enkelt att testa genom att strömsatta (eller bara slå på/av reläerna så som det är kopplat nu) fast manuellt med kabel direkt till + pol eller liknande och se om de slocknar som de ska när man slår av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tankian Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Ok, jo jag har prövat släcka dom manuellt genom att dra ur en kabel till reläet som jag satt till extraljusen och då funkar det som det ska. Fattar inte vart den lilla strömmen kommer ifrån. Det värsta är att om bilen är igång så släcks extraljusen inte alls då det ligger lite mera ström kvar då som håller reläet i påslaget läge. Men om jag knackar till det så slocknar dom. Kan det bero på att jag satt en nyare lykta på vänster men inte på höger? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Tänk att elen är två cirklar en stor minuscirkel chassit och invändigt i den en mindre cirkel plus, förbrukarna ligger sen paralellkopplade emellan cirklarna saknar en förbrukare en minus anslutning någonstans får den ändå det genom nästa förbrukare och hamnar då i serie med denna därav lägre uppmätt spänning. Du får då något som drar ström bakvägen pga av dålig eller feljordning och finns det automatiskt halvljusrelä kopplat så är det nog det som ligger på efter du stoppat kan hända ihop med ett växel stegrelä, är stegrelät rätt kopplat? är varningslampan för helljus rätt kopplad? Är alla helhalvljuslamporna riktiga och riktigt jordade se så ingen av den har den ej aktiverade glödtråden lite glödande. Finns mörkerbelysning? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Tror som Elie att felet ligger i original-helljuskretsen någonstans. Har aldrig varit med om LED-lampor med drivare som inte släcks mer eller mindre exakt när strömmen slås av. Men om man vill är det ju enkelt att testa genom att strömsatta (eller bara slå på/av reläerna så som det är kopplat nu) fast manuellt med kabel direkt till + pol eller liknande och se om de slocknar som de ska när man slår av. Lustigt nog så var jag med om nåt sånt för några år sen. Jag satte extra LED-blinkerslampor med drivare på min 24V 9033. Där satt som original ett varmtrådsrelä som blinkgivare, spänningen sjönk till ca 10V under mörkerperioden. Glödlamporna slocknade men LEDarna lyste med fast sken. Pulseringen 10V - 24V kunde LEDdrivarna hantera utan ändring i ljusstyrka! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tankian Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Nuu hittade jag felet Ni gav ju mej lite hintar, det va strålkastaren som jag inte bytt som spökade på något sätt. Fråga mej inte hur, men den lyste svagt/starkt om vart annat när jag rörde kablarna vid den. Så den blev bytt och nu funkar det som det är tänkt att funka Även om man så klart inte kan få exakta svar på en sån fråga så kan man ju få hjälp att starta igång järnkontoret Tackar! 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 7 Mars , 2017 Rapport Share Postad 7 Mars , 2017 Lustigt nog så var jag med om nåt sånt för några år sen. Jag satte extra LED-blinkerslampor med drivare på min 24V 9033. Där satt som original ett varmtrådsrelä som blinkgivare, spänningen sjönk till ca 10V under mörkerperioden. Glödlamporna slocknade men LEDarna lyste med fast sken. Pulseringen 10V - 24V kunde LEDdrivarna hantera utan ändring i ljusstyrka! Jo, många LEDs är ju specade till 10-30V, så att de lyser vid 10V är inte konstigt. Men att de skulle fortsätta lysa nån längre period utan ström har jag inte varit med om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RobyJhonny Postad 9 November , 2020 Rapport Share Postad 9 November , 2020 Tack för rekommendationerna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 December , 2020 Rapport Share Postad 22 December , 2020 Jag tror att fördelarpaketet snurrat igen... Jag hade tidigare bekymmer med att hela fördelarpaketet vred sej så det kom "ur fas", nu har det inte hänt sedan jag bytte till brytarlöst, men jag har haft lite "nedsatt" tändning periodvis när jag kört på sistone. Nu har jag inte kört på ett tag, o JDW startar inte. Bensin kommer det så det är inte bekymret. Lite bekymmer med hantlangare såhär i corona tider, en som vrider nyckeln o den andra snurrar på fördelaren brukar man kunna hitta rätt, men för att göra det på en man, åt vilket håll snurrar "klo kopplingen"? Rimligtvis drar den åt ett håll o hela paketet vridit sej, lär ju inte vara så långt men enklast om man kan "flytta" en bit, skruva fast o sen vrida på nyckeln? Samma håll som rotorn går åt eller sker det nån växling på vägen?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 22 December , 2020 Rapport Share Postad 22 December , 2020 Svårt att förstå vad du menar men alla b block snurrar rotorn motsols, så tjurar något i den så drar den med fördelaren motsols för att återjustera flytta den som klockan går. ang minska corona hantlangar risken så sätt en kabel på startmotorns tillslag det är den lilla kabeln. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 23 December , 2020 Rapport Share Postad 23 December , 2020 Lättast om man ska göra det själv är nog att vrida motorn till döläge. Om jag mins rätt är det -10 grader på remskivan. Sedan ställa in fördelare så att rotorn står mitt för att tända ettans cylinder. De brukar starta även om tändningen står lite fel. Finjustera kan du göra med lampa, stroboskop eller på gehör i efterhand 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.