Gå till innehåll

Bilelektriskt


Wingflyer

Rekommendera Poster

Verkar var ett bra relä och smart med bladsäkringen.  Ang vad du skrev på 15 är det inte så att den ligger direkt på park/första läget på tändlåset så den alltid matas men bara går en period per gång den får ström och direkt bryter 50 men ändå inte startar om vid parkläget utan att du ändå måste börja om matningen med att vrida nyckel till noll läge dvs 15 bortbrutet och sen påkopplat innan ny glöd period kan påbörjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat beställa 24v-prylar nu.

Är beredd att ta risken med en potentiell felkälla med resistorn och ta eventuella besvär med det då.

Använd Pay-pal om du handlar internationelt via tex E-bay :)

Då har du typ en återbetalnings garanti om inte varorna dyker upp.

 

Har själv handlat från både Usa,Tjeckien och Indien,fungerar mycket bra :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Pay-pal om du handlar internationelt via tex E-bay :)

Då har du typ en återbetalnings garanti om inte varorna dyker upp.

 

Har själv handlat från både Usa,Tjeckien och Indien,fungerar mycket bra :)

Yes, det gör jag, mest för att det går fortare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! Jag håller på att koppla in extraljusen på tgb:n. Men när jag släcker helljuset så blir det en fördröjning på extraljusen innan dom släcks. Och efter lite mätningar och läsning i elschemat så uppstår väldiga frågetecken. Jag får nämligen ca 5 Volt kvar på helljusets kabel trots att jag släckt det. Och sedan upptäcker jag att i elschemat så är matningen till helljuset "ljusblå" markerad när helljuset är släckt. Så min fråga är: Betyder den ljusblå markeringen "en mindre ström"? Och kan man i så fall få ström till tillslag för extralljus-relä från nån annan kabel?

 

Fattar ingenting nu :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara lite gammal ström kvar i systemet, försvinner nog med tiden.

 

Är det vanlig ljus så ta tillslaget från vanliga heljusen mellan lampa och relät inte innan och matningen från egen säkrad kabel direkt från batteriet

 

dvs 30 till b+ och 87 ut till lampa samt 85- och 86 styrström dvs kopplad mellan relät och heljuslampan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla du relät igen går att göra en miss  och kolla även om det händer  om vanlig ljusens lampor är urkopplade, varit ut för att lampor lett över från hel till halv eller att någon kopplat in dessa fel så båda trådar lyser mm.   5 volt tyder på serie en giss om allt är kopplat rätt så är det jordfel på en halvljuslampa och den drar jord bakvägen genom lampan via lampans matningström för heljus och då får relät att vilja stanna ett tag i draget läge.  för att kolla detta bryt 86 och det slocknar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror som Elie att felet ligger i original-helljuskretsen någonstans.

 

Har aldrig varit med om LED-lampor med drivare som inte släcks mer eller mindre exakt när strömmen slås av. Men om man vill är det ju enkelt att testa genom att strömsatta (eller bara slå på/av reläerna så som det är kopplat nu) fast manuellt med kabel direkt till + pol eller liknande och se om de slocknar som de ska när man slår av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jo jag har prövat släcka dom manuellt genom att dra ur en kabel till reläet som jag satt till extraljusen och då funkar det som det ska. Fattar inte vart den lilla strömmen kommer ifrån. Det värsta är att om bilen är igång så släcks extraljusen inte alls då det ligger lite mera ström kvar då som håller reläet i påslaget läge. Men om jag knackar till det så slocknar dom. Kan det bero på att jag satt en nyare lykta på vänster men inte på höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att elen är två cirklar en stor minuscirkel chassit och invändigt i den en mindre cirkel plus, förbrukarna ligger sen paralellkopplade emellan cirklarna saknar en förbrukare en minus anslutning någonstans får den ändå det genom nästa förbrukare och hamnar då i serie med denna därav lägre uppmätt spänning.   

 

Du får då något som drar ström bakvägen pga av dålig eller feljordning och finns det automatiskt halvljusrelä kopplat så är det nog det som ligger på efter du stoppat kan hända ihop med ett växel stegrelä,   är stegrelät rätt kopplat? är varningslampan för helljus rätt kopplad? Är alla helhalvljuslamporna riktiga och riktigt jordade se så ingen av den har den ej aktiverade glödtråden lite glödande.  Finns mörkerbelysning?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror som Elie att felet ligger i original-helljuskretsen någonstans.

 

Har aldrig varit med om LED-lampor med drivare som inte släcks mer eller mindre exakt när strömmen slås av. Men om man vill är det ju enkelt att testa genom att strömsatta (eller bara slå på/av reläerna så som det är kopplat nu) fast manuellt med kabel direkt till + pol eller liknande och se om de slocknar som de ska när man slår av.

Lustigt nog så var jag med om nåt sånt för några år sen. Jag satte extra LED-blinkerslampor med drivare på min 24V 9033. Där satt som original ett varmtrådsrelä som blinkgivare, spänningen sjönk till ca 10V under mörkerperioden. Glödlamporna slocknade men LEDarna lyste med fast sken. Pulseringen 10V - 24V kunde LEDdrivarna hantera utan ändring i ljusstyrka!
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nuu hittade jag felet  ^_^   Ni gav ju mej lite hintar, det va strålkastaren som jag inte bytt som spökade på något sätt. Fråga mej inte hur, men den lyste svagt/starkt om vart annat när jag rörde kablarna vid den. Så den blev bytt och nu funkar det som det är tänkt att funka :)  Även om man så klart inte kan få exakta svar på en sån fråga så kan man ju få hjälp att starta igång järnkontoret  :P  Tackar!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog så var jag med om nåt sånt för några år sen. Jag satte extra LED-blinkerslampor med drivare på min 24V 9033. Där satt som original ett varmtrådsrelä som blinkgivare, spänningen sjönk till ca 10V under mörkerperioden. Glödlamporna slocknade men LEDarna lyste med fast sken. Pulseringen 10V - 24V kunde LEDdrivarna hantera utan ändring i ljusstyrka!

 

Jo, många LEDs är ju specade till 10-30V, så att de lyser vid 10V är inte konstigt. Men att de skulle fortsätta lysa nån längre period utan ström har jag inte varit med om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Jag tror att fördelarpaketet snurrat igen...

 

Jag hade tidigare bekymmer med att hela fördelarpaketet vred sej så det kom "ur fas", nu har det inte hänt sedan jag bytte till brytarlöst, men jag har haft  lite "nedsatt" tändning periodvis när jag kört på sistone. Nu har jag inte kört på ett tag, o JDW startar inte. Bensin kommer det så det är inte bekymret. Lite bekymmer med hantlangare såhär i corona tider, en som vrider nyckeln o den andra snurrar på fördelaren brukar man kunna hitta rätt, men för att göra det på en man, åt vilket håll snurrar "klo kopplingen"? Rimligtvis drar den åt ett håll o hela paketet vridit sej, lär ju inte vara så långt men enklast om man kan "flytta" en bit, skruva fast o sen vrida på nyckeln?

 

Samma håll som rotorn går åt eller sker det nån växling på vägen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå vad du menar men alla b block snurrar rotorn motsols, så tjurar något i den så drar den med fördelaren motsols för att återjustera flytta den som klockan går. ang minska corona hantlangar risken så sätt en kabel på startmotorns tillslag det är den lilla kabeln. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättast om man ska göra det själv är nog att vrida motorn till döläge. Om jag mins rätt är det -10 grader på remskivan. Sedan ställa in fördelare så att rotorn står mitt för att tända ettans cylinder. De brukar starta även om tändningen står lite fel. Finjustera kan du göra med lampa, stroboskop eller på gehör i efterhand

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...