Wingflyer Postad 8 Februari , 2014 Rapport Share Postad 8 Februari , 2014 Här kan vi snacka generella bilelektriska frågor och tips som inte är typspecifika. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2014 Kan börja med ett generatortips. En kompis kom härom dagen med en ny ISKRA 12V 70A generator som inte laddade. Anledningen var att han kopplat laddningslampan fel. Den ska sitta mellan + från tändningsnyckeln och D+ på generatorn. Utan lampan magnetiseras inte inte generatorn och laddar därför inte. Egentligen märkligt att avsaknad av en liten lampa på några watt kan hindra generatorn från att ladda... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Jag kan berätta att på TGB bilarna så många konstiga el-fel beror på dålig kontakt i säkringarna,det bästa är att byta ut säkringarna efter några år mot nya och att putsa upp hållaren samt spruta lite kontakt spray där.Då slipper man tex blinkers fel mm//Tobbe 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Lite tips för tgb 11-13-20 Om bränslemätaren visar fullt hela tiden beror det ofta på att jorden är dålig eller av. Mörkläggningsvredet är ofta en felkälla så om man inte är originalare är det bättre att bygla bort den. Det är trångt och korta kablar under instrumentbrädan så det händer ibland att ett stift lossar, lätt åtgärdat bara man hittar felet. På plåtbilar sitter det en kopplingsdosa på insidan av ramen höger bak. Händer att det kommer in fukt i den och ställer till det. Ladda ner elavdelningen i verkstadshandboken och ha med den i bilen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Om man har 12V styrström och 24V förbrukare så drar de flesta 24V reläer även med bara 12V på styr signalen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Jag kan berätta att på TGB bilarna så många konstiga el-fel beror på dålig kontakt i säkringarna,det bästa är att byta ut säkringarna efter några år mot nya och att putsa upp hållaren samt spruta lite kontakt spray där.Då slipper man tex blinkers fel mm//Tobbe Hmmm kankse ska kolla lite på det.På min 13 bil stannar ju inte hel-ljuset vid påslag,men... det stannar påslaget om man drar på torkarna full effekt 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 9 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Släpvagnskontakter är notoriska felkällor. Hankontakterna på släp klarar sig väl rätt bra, men honkontakter bak på bilen sitter illa till, speciellt på vintern med saltade vägar. Saltlösning leder ström och då sätter korrosionen fart, särskilt på de stiften som alltid har ström när man kör. Jag har en tub batterifett (biltema) liggande bak i bilen och när jag hakar av släpet och sätter på kulskyddet, lyfter jag på locket och trycker fullt med batterifett i hålen där stiften och hylsorna sitter. Saltet kommer inte åt mässingen i kontakterna och fettet smörjer upp pluggen nästa gång man hakar på släpet. Baksidan på bilens uttag sprutar jag tjockflytande rostskydd på. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Rostskydd ärvingen dum ide men tänk på att det också kan leda ström innan det har torkat. Det har gått åt en och annan säkring när man har varit för snabb att slå på strömmen. Samma sak när jag skulle vara smart att fylla kontakten med silikon. Det slutade med att hela kontakten brann ihop. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Jag använder elektroolja från VBG (ni vet dragtillverkarna i VänersBorG) till kopplingsboxen på ramen, termokontakt å draget bak, den drivet bort fukt så attans bra. I NATO-uttaget är det Kopparfett som gäller! På batterikabelskor så är vaselin bra saker! Silikon är inte bra alls, blir kondens.. Bättre att ha det aningen öppet å smörja regelbundet. Är lastbils/släpvagns(tunga släp) mekaniker, så jag vet. Bara för att fukten inte kan komma in, så innebär det att kondensen inte kommer ut, och då är det grönt sen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 9 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 När behöver kondensatorn i fördelaren bytas? Lätt, kolla brytarspetsarna. Om de är släta och fina ("grå-matta" är ok), är det bara att låta kondensatorn sitta kvar. Har den ena brytarspetsen en grop och den andra har en spetsig utväxt, har kondensatorn tappat kapacitans och bör pensioneras. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 10 Februari , 2014 Rapport Share Postad 10 Februari , 2014 Jag använder elektroolja från VBG (ni vet dragtillverkarna i VänersBorG) till kopplingsboxen på ramen, termokontakt å draget bak, den drivet bort fukt så attans bra. I NATO-uttaget är det Kopparfett som gäller! På batterikabelskor så är vaselin bra saker! Silikon är inte bra alls, blir kondens.. Bättre att ha det aningen öppet å smörja regelbundet. Är lastbils/släpvagns(tunga släp) mekaniker, så jag vet. Bara för att fukten inte kan komma in, så innebär det att kondensen inte kommer ut, och då är det grönt sen Du har rätt ang siliconet. Det var ingen kanonide även ur fler synvinklar. .....men du Alex... Kopparfett i en elkontakt?? Koppar är en utmärkt ledare för ström så det känns som ett högriskprojekt vad gäller kortis och krypströmmar tycker jag. Själv har jag allt mer börjat undvika allt som är kladdigt i elkontakter (på kontaktsidan altså) eftersom jag kör mycket på grusväg. Dammet kröp in, fastnade i fettet och ställde till med problem. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Februari , 2014 Rapport Share Postad 10 Februari , 2014 Lite tips för tgb 11-13-20 På plåtbilar sitter det en kopplingsdosa på insidan av ramen höger bak. Händer att det kommer in fukt i den och ställer till det. Ladda ner elavdelningen i verkstadshandboken och ha med den i bilen. Är det den de har klämt in bredvid säkrings plinten på aluzinkarna ? har en liknade plast låda på min, där det kommer in en massa kablar i och sedan ur naturligtvis, Nu han någon klippa just den kabelstammen på vägen bak. men jag kan alltså utgå i från den i stället och byta till ny kabelstam bak Att gnugga upp kontakterna till reläerna och ha i lämplig kontakt spray där är ett bra sätt att slippa otrevligheter när man är ute och åker 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Februari , 2014 Rapport Share Postad 11 Februari , 2014 Är det den de har klämt in bredvid säkrings plinten på aluzinkarna ? har en liknade plast låda på min, där det kommer in en massa kablar i och sedan ur naturligtvis, Nu han någon klippa just den kabelstammen på vägen bak. men jag kan alltså utgå i från den i stället och byta till ny kabelstam bak Att gnugga upp kontakterna till reläerna och ha i lämplig kontakt spray där är ett bra sätt att slippa otrevligheter när man är ute och åker Njae, kopplingslådan bak var väl en fördelning av div till lampor mm, men som sagt även fungerande som vattenmätare. Lade några timmar med lite DL- telefonkabel för att få fart på bakljuset på en 11'a i lumpen. Att man rationeliserade bort lådan och ersatte med långa härvor var nog utav ren erfarenhet. Kopplingsplinten på AlZn är också en anpassning för att få ihop gammalt med nytt o har eg inget med denna att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Februari , 2014 Rapport Share Postad 11 Februari , 2014 Skall väl inte gå in på vad jag gör på dagarna men har problem med tutan! Spänning fram OK Ny tuta från Btema Har spg fram till knappen i ratten Funkar inte??? Dvs är det tryck knappen som inte jordar ordentligt? Har väl plan B att sätta en knapp på instrumentbrädan i stället... Häll även på min förra C303 med pre-SBP service, fick inte fart på tutan, men åkte dit, tutan testades o det funkade!! Nästa år samma sak, men den falnande tonen gjorde skarprättaren misstänksam o prov #2 vart tyst. . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Februari , 2014 Rapport Share Postad 11 Februari , 2014 Jag ha Skall väl inte gå in på vad jag gör på dagarna men har problem med tutan! Spänning fram OK Ny tuta från Btema Har spg fram till knappen i ratten Funkar inte??? Dvs är det tryck knappen som inte jordar ordentligt? Har väl plan B att sätta en knapp på instrumentbrädan i stället... Häll även på min förra C303 med pre-SBP service, fick inte fart på tutan, men åkte dit, tutan testades o det funkade!! Nästa år samma sak, men den falnande tonen gjorde skarprättaren misstänksam o prov #2 vart tyst. . Har bara en erfarenhet av tutan..tjuter hela tiden eller när man haft ratten i ett visst läge.. Hänt på min 13 två gånger och på min valp en gång, och en gång på Mickes 11 eller valp tror jag..eller om det var gamla brandbilen på folkraceklubben? Givetvis att kabeln var skadad i rattstången eller vid styrväxeln..bara skarva på en ny kabel med mer isolering och krympslang inne i bilen, och sen dra i gamla kabeln nere vid styrväxeln och på så vis dra ut den nya kabeln, som sen fick en seriös skyddad lödskarv där vid styrväxeln. Testa ta bort locket vid ratten, och jorda din kabelände där..tutar det har du inget fel på minuskabeln, snarare själva kåpan på ratten isf. Vill man ha en egen knapp för tutan? Då ska den vara återfjädrande och lätt att se och nå då man kör, och den skall vara märkt tex "SIGNAL" eller "HORN" eller liknande, för besiktningens skull. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 12 Februari , 2014 Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Kanske inte skadar att kolla släpringen också (om det finns nån). Är väl inte ovanligt med rost eller annan skit där... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 12 Februari , 2014 Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Nämnde i min bv-tråd att jag funderar på att bygga ett elsystem med permanenta lysdioder vid varje säkring samt en "signalkrets" som tänder en lampa framför föraren. Såhär tänker jag nu. Tänkte först dra kretsen direkt från säkringens lysdiod till instrumentpanelens diod, men går allt för många säkringar är nog inte det så lyckat misstänker jag... Av samma anledning är jag osäker om jag kan nöja mig med ett relä enligt bild eller om jag bör ha flera. Synpunkter/förbättringar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Mja, den kopplingen fungerar inte. Lysdioden jobbar i mA området och ska normalt inte användas i serie med en reläspole. I stället ska den ha ett s.k. strömbegränsningsmotstånd i serie, se bild nedan. I 24V system t.ex 2700 ohm. Om du vill ha indikering på trasig säkring måste ju dessutom anslutningen på säkringen vara på säkringens högra sida annars vet ju inte indikeringen att det är avbrott i säkringen. Ett relä räcker inte, du måste ha ett relä för varje säkring som hålls draget så länge säkringen är hel. Går säkringen sönder faller reläet och en "normalt sluten" kontakt tänder indikeringen på instrumentbrädan. På flygmaskiner använder man automatsäkringar (Circuit Breaker) som är monterade i en panel i cockpit. Då ser man direkt vilken säkring som har gått och kan återställa den från förarplatsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Ok Skaffa ett berg med relän kändes inte lockande dock... Det är inte görbart utan relän då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 En diodpanel funkar ju men då måste du kolla om nån diod slocknat och det är inte riktigt i närheten av det du ville ha från början... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Du kan ju koppla lysdioder parallellt med varje säkring och sätta dioderna i en panel på instrumentbrädan enligt Fredriks förslag. Dra fram en plusledare från varje säkringsgrupp (direktkopplad respektive över tändningslåset), och en ledare från vardera säkring till motstånd/lysdiod enligt ovan. Då ser du inte bara att en säkring har gått, men även vilken. Rätt bra ide faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Jo Jag trodde att det fanns nån smuttare lösning än så dock. Blir ju ett gäng kablar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Ja det blir ju det. Och varje säkring - LED kabels area måste motsvara säkringens märkström enligt nedan: 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Man kan ju även byta ut säkringarna till en modell med diodindikering i säkringen. Visserligen måste man titta där säkringarna sitter för att se dem, men det spar ju en hel del jobb. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Man kan ju även byta ut säkringarna till en modell med diodindikering i säkringen. Visserligen måste man titta där säkringarna sitter för att se dem, men det spar ju en hel del jobb. Absolut. Nu råkade jag inte skriva hur jag resonerade i denna tråden. Jag citerar mig själv från bv-tråden: Visst finns det naturligtvis säkringar med inbyggda dioder, men det kommer garanterat sluta med att man inte orkar besvära sig med att anstränga sig extra för att skaffa dem, alt att man tar första bästa ändå. Så det är mer av lathet egentligen. Jag funderar även på om det är möjligt att bygga en enkel "signalkrets", som tänder en lampa/diod framför föraren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.