Gå till innehåll

Volvo sugga nr: 719 renovering


Rekommendera Poster

Hej!

 

Var ett tag sen sist, litet tak byte på (1500kvm) och hus renovering har haft tendens att komma mellan. Har hänt en del. Startar en ny garage tråd då alla gamla bilder endå försvunnit från gamla webhotellet. Denna tråden hette/heter volvo sugga renoverings funderingar 2, fast inne på vanliga sidan om sugga och 912.

post-6282-0-62286800-1391533333_thumb.jpg

post-6282-0-42778100-1391533358_thumb.jpg

post-6282-0-49626100-1391533385_thumb.jpg

  • Like 17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollektorn ser ju fin ut. Vad du kan göra är att polera den med fin smärgelduk, t ex grovlek 400. Lättare om du har tillgång till svarv annars får du ta en sida i taget. Riv av en remsa c:a hälften så bred som kollektorn och polera med långa lätta tag. Du ska INTE slipa ner ytan och absolut inte så det blir slipskägg mellan kollektorns plattor. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kollektor ska inte vara kopparblank när den väl är inkörd.
Brännmärken  och slitskador från havererade kol måste åtgärdas men en yta som är typ mörkbrun/svart är helt normal och ska inte röras.... :huh: 
Putsa med smärgelduk är en ren nödåtgärd,kollektorns rundgång ska ligga inom en-två hundradelar och dit når inte handverktyg/kollektorbrynen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Dexxas, polera, inte slipa! Slitna och/eller brända ytor måste svarvas och ett vanligt svarvstål duger inte, koppar "smetar" då och det ställer till mer skada än nytta. Sedan måste kollektorn fräsas mellan plattorna, också med ett specialverktyg. Vi renoverar ibland äldre typer av startmotorer och generatorer på jobbet och har utrustningen, trots det lämnar vi de flesta renoveringarna till en verkstad i Kävlinge där de inte gör annat. Mycket duktiga, rekommenderas!

 

Vi har också en gammal Bosch testbänk, stor som ett hus, där vi kan köra generatorer, och andra apparater. Grejerna vi jobbar med flyger i luften och måste fungera direkt, de kan inte köras in "på vägen" som i en bil. Därför kör vi en generator som oftast fått nya lager och kol, och kollektorn svarvad eller polerad, en halvtimmer eller så med ökande belastning i bänken. En bit bort står en radio. När man kör igång en renoverad generator och belastar den med 8-10 ampere gnistrar det mellan kol och kollektor och det blir duktigt med störningar i radion. Efter ett tag minskar gnistbildningen och störningarna i radion försvinner nästan, då vet man att generatorn är klar.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bit bort står en radio. När man kör igång en renoverad generator och belastar den med 8-10 ampere gnistrar det mellan kol och kollektor och det blir duktigt med störningar i radion. Efter ett tag minskar gnistbildningen och störningarna i radion försvinner nästan, då vet man att generatorn är klar.

 

:)

 

Det är kanon med moderna trådlösa instrument.  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut! Vilken färg använder du?

Tror 325H, köpt i strängnäs. Går även att köpa hos färgtillverkaren (har inte burken framför mig nu). Men det är iaf dom som levererar till försvaret dvs så original jag kunde hitta. Är du mer intresserad kollar jag så klart på burken!

 

Helt rätt Dexxas, polera, inte slipa! Slitna och/eller brända ytor måste svarvas och ett vanligt svarvstål duger inte, koppar "smetar" då och det ställer till mer skada än nytta. Sedan måste kollektorn fräsas mellan plattorna, också med ett specialverktyg. Vi renoverar ibland äldre typer av startmotorer och generatorer på jobbet och har utrustningen, trots det lämnar vi de flesta renoveringarna till en verkstad i Kävlinge där de inte gör annat. Mycket duktiga, rekommenderas!

 

Vi har också en gammal Bosch testbänk, stor som ett hus, där vi kan köra generatorer, och andra apparater. Grejerna vi jobbar med flyger i luften och måste fungera direkt, de kan inte köras in "på vägen" som i en bil. Därför kör vi en generator som oftast fått nya lager och kol, och kollektorn svarvad eller polerad, en halvtimmer eller så med ökande belastning i bänken. En bit bort står en radio. När man kör igång en renoverad generator och belastar den med 8-10 ampere gnistrar det mellan kol och kollektor och det blir duktigt med störningar i radion. Efter ett tag minskar gnistbildningen och störningarna i radion försvinner nästan, då vet man att generatorn är klar.

 

:)

Intressant läsning, tack!. Generatorn och startmotorn är körda i bänk och fungerar, men tyckte höra lite lagerljud..

 

Oj ser mycket snyggt ut, vad är det för motor? känner inte igen den.

Mvh The royal :P

Helt vanlig original Volvo ED, sprillans ny från en långtids konserverad brandspruta. :).

 

 

Idag har min duktiga elektronik vän varit och börjat hjälpa mig med elen, en del kablar går i ramen så lättare att lägga i dom nu innan karossen åker på vilket den gör förhoppningsvis om ett par veckor. Alla kablar och kabelskydd har rätt kvadrat, färg, märkning och storlek. 

 

Ett problem som någon kanske kan hjälpa mig med, en säkringshållare är sprucken. Någon som har liggandes, skräpandes i någon låda?

post-6282-0-34114800-1391875775_thumb.jpg

post-6282-0-98268800-1391875942_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det svarva en kollektor i vanlig svarv, en kollega svarvade en kollektor till en ferguson Grålle startmotor för många år sedan. Den var gravt sliten innan och efter svarvningen blev den slät och fin. funkade i flera år utan problem och jag antar att nuvarande ägare inte har några problem med den heller.

 

Fast då är väl kraven på precision i en Grållestartmotor inte riktigt lika höga som på en generator i ett flygplan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av kollektorsvarvning är i en lite annorlunda skala,har varit inblandad i svarvning av likströms valsverksmotorer några semesteruppehåll för 20-25 år sedan. 
Vet att ett av ankarena vi hade upp i maskin vägde 4,3 ton,axeltappen (lilländan) var ca 180mm i diam... ^_^ 
Kollektorn runt 400 mm bred och 500-600 mm diam.

Verkstan löste en separat ansvarsförsäkring för dom jobben.....

Svarven var en gammal VDF  ombyggd till likströmsdrift med separat omformare,gick utmärkt att finlira med skärhastigheten i den,dubbhöjd 800 mm och 4000mm mellan dubbarna..en spännade gammal galt att jobba i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses! :o

 

Klart man kan svarva kollektor i vanlig svarv, det är så vi gör. Men inte med vanliga svarvstål. Vi har ett specialstål som kommer från motorverkstan, det har väldigt spetsig skärvinkel och kletar nästan inte alls kopparplattorna. Kan ta en bild nästa vecka om någon är intresserad.

 

Och ber Kristian om ursäkt för att vi tänjt tråden lite. Vi kanske skulle ha en generell bilelektrisk tråd i I garaget? :unsure:

 

För övrigt ser din bil otroligt fin ut! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det har hänt en del, fick bla ihop generatorn med nya lager, startmotorn kontrollerad och rengjord. Bränslepumpen renoverad. Grenrör och insug monterat.

 

Ett par frågor,

 

1, original färg på oljefiltret? Orange?

2, ny typ skylt till motorn, dvs Ed. Tror ni det går att få tag på?

3, det tar allt för lång tid att måla alla små grejor. Och ladda upp färgsprutan tar för lång tid att rengöra och har inget optimalt ställe att spruta på, några tips? Kan man få sprayburkar laddade med rätt färg? Hur är det med elektriska pump sprutor?

 

Mvh Kristian

post-6282-0-29382300-1393175454_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...