Gå till innehåll

Lägga på kedjorna smart?


Rekommendera Poster

Sedan senaste testet med att lägga på kedjorna, som var mycket slitsamt, har jag funderat på om det inte finns något bättre sätt.

 

Problemet (i alla fall för en kontors-knutte som jag) är ju att de väger kanske 50 kg, och det är ett sabla slit bara att lyfta upp dem på däcken.

Skulle man inte kunna bara lägga ut dem på marken bakom bilen istället, backa över dem tills det kommer ut lite kedja framför däcken, och sedan fästa någon rem (eller liknande) i kedjan och hänga upp den runt toppen av däcket. När man sen fortsätter att backa borde kedjan dras upp på däcket när hjulet rullar bakåt  B)

 

Då skulle man slippa det värsta momentet med att lyfta upp dem på hjulen. Självklart kan man förbereda kedjorna med att fästa remmarna i förväg för att spara tid. När hjulet gått nästan hela vägen runt så tar man av remmarna och "bara" fäster ihop ändarna på kedjorna.

 

För er som lägger på kedjorna på 5 minuter i alla fall spelar det väl ingen roll men för en mer klen typ vore det rätt praktiskt  :blush:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del brukar lura en ståltråd i ett "U" med varsin ände på varsin sida av kedjan och "nocken" i "U":et på en klack i däcket.

Och sedan backa över/på kedjan. :)

Så brukar vi göra på traktorn. Ska få kedjorna på hjullastaren om några dagar eller veckor. Kan försöka komma ihåg att fota då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del brukar lura en ståltråd i ett "U" med varsin ände på varsin sida av kedjan och "nocken" i "U":et på en klack i däcket.

Och sedan backa över/på kedjan. :)

 

Precis så tänkte jag. Ståltråd går säkert, men borde det inte gå med en spänn-rem eller liknande också (för snabb fästning)?

Så länge man klarar av att fästa remmen på något lämpligt ställe går väl vad som helst antar jag...

 

Nåja, en annan sak att prova nästa gång jag har träff med bilen  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunnighet, vad exakt är "Hi-liften"?

Kan jag göra samma med min Scania?

 

Problemet är ju vikten på kedjorna, om hjulen är i luften eller inte spelar ingen större roll för mig. Det är själva lyftandet av kedje-asen som är problemet  :blink:

Hittills då jag provat har jag lyft upp en ända av kedjan till toppen på hjulet och det är det momentet som är så dj-vla tungt. Istället för det så var idén att låta hjulet lyfta upp kedjan själv genom att fästa det mot däcket på något sätt när man rullar över den  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser att jag kanske tänkte lite för komplicerat. Det borde väl räcka t.ex med att lägga ut kedjan rakt bakom ett bakdäck och sedan applicera någon fäst anordning från kedjans ände till toppen (åtminstone nära toppen) på hjulet. Sedan är det bara att köra framåt ett drygt hjul-varv så har ju hela kedjan rullat upp sig på hjulet och kommit ut lite bakom och under hjulet. Färdig sträckt och klart  :)

Åtminstone så länge kedjan går på någorlunda rakt och inte trillar av under manövern  -_-

 

Men då blir det inget behov av att backa på och kliva av mitt i mellan manövrerna. I teorin...  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fast inte säker på hur bra det skulle funka på Scanian.

 

Vikten är ju lite högre, och frågan är vart man skulle fästa den. Ramen kommer man knappast åt och "kofångaren" på Scanian är väl ungefär samma höjd som den lyften, och sen får du nog pumpa ett tag innan något däck lyfter från marken   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lägger ut kedjan på marken fäster najtråd i ena ändarna på kedjan lagom längd som ett U sen i hänger man den i nabbar på däcket å kör på kedjan eller backar..

Det skall ske  så att kedjan dras på då hålls den sträckt under tiden den läggs ut på däcket sen fortsätter man till kl elva å spänner ihop den.

Efter lite körning får man efterspänna den..

 

Najtråd kraftig ståltråd till armering vid betong arbeten.

 

Körde Tgb 40 när man lekte krig å de tog inte många minuter att få på dessa, efter lite övning backa man på alla fyra samtidigt klart sen var man inte ensam det fanns ju minst en gubbe vid varje sula som hjälpte till (pjäsbil)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att några PATGB203-nissar i Kosovo eller Affe snackade om att lägga på skiten med endast ett omtag på x minuter som krav.

Fast med hjälp av alla (nödvändiga) gubbar i vagnen också förstås...

 

Inte nödvändigtvis med tidigare nämnd metod, men det lär ju knappast ha varit till deras nackdel...

 

Det låter precis som jag tänkt mig. Nu gäller bara att komma på vad lagom längd är. Det är inte så att militären hade det som officiell metod med någon lämplig instruktion och ett längd mått?
;)

Någonstans mellan tummen och pekfingret? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga på 2 kedjor ska inte ta mer än 15 minuter om du gör det själv.

Lägg kedjorna fram!! Har du tung last och kör där det är riktigt halt kan du lägga på bak med.

 

Jag lägger kedjorna framför hjulen och backar på kedjorna, det går åt en 70-80 centimeter järntråd, när du "backar" på kedjorna blir de sträckta och bra. Spänn sedan år spännbjörnarna så hårt det går. Därefter kör du 5 minuter och stannar och efterspänner. 

 

Jag vet, för jag har kört mycket i bergen på dåliga vägar med 6-hjulsdrivna lastbilar!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tillbringat (för mycket) tid med att kolla runt nätet efter olika hjälpmedel för att få på kedjor och har lärt mig en del under tiden, t.ex:

 

- Det finns olika hjälpmedel, men det går nog lika bra med bagage-stroppar, remmar eller även separata kedjor (eller stål-tråd som föreslaget här).

 

- Alla exempel på kedjor som träs på (även på truckar) verkar Mycket lättare än mina, folk lyfter omkring dem utan problem och slänger upp dem på hjulen.

Visst, jag är kontorsråtta men TGB kedjorna slängs inte omkring så lätt av de flesta skulle jag tro. D.v.s det som förevisas på webben är är inte lösningar på just det problemet (dvs hur hantera vikten) utan mest om hur de spänns fast. Vikten verkar inte anses vara ett stort problem.

 

- Det i sin tur verkar bero på att även lastbils kedjor nästan alltid är av en enklare typ (steg mönster?), mycket glesare och antagligen tunnare material, ibland kanske även lättmetall?

Det är helt enkelt betydligt mindre mängd kedja inblandad i exemplen  :blink:

 

- Det kedje mönster som är på TGB 30/40 är ett av de mest extrema och speciellt lämpligt för att ge grepp både i längsled och sid-led och för bruk i terräng. De flesta lastbils kedjor ger annars mest grepp i längsled och är tänkta för landsväg. Rut mönstret på våra kedjor resulterar i en tyngre kedja.

 

- 95% av alla källor och tillverkare verkar säga att om man bara har ett par kedjor ska de monteras på Driv-axeln. Har man fler kan andra axlar också monteras på. På icke 4x4 lastbilar ska de monteras på drivhjulen bak först, bl.a för att undvika sladd. Vissa föreslår också att nästa extra par monteras på en trailer axel innan man monterar på framhjulen.

I bergig terräng bör man ha kedjor fram också. Självklart måste farten alltid anpassas till omständigheterna.

 

- De allra flesta kedje diskussionerna är om snö/is körning. Väldigt få om terrängkörning.

 

- Landrover rekommenderar att kedjor först monteras på bakhjul, sedan framhjul. Antagligen mest med tanke på landsvägs körning.

 

- Kedjor är speciellt bra i terräng och lera där däcksmönstret lätt kan bli fullpackat annars.

 

 

Här är en ganska instruktiv bild från snökedje tillverkaren Ottinger angående lastbilar:

 

bekettungshinweise_lkw_08.png

 

Hos Ottinger kan man också jämföra mönstren för lastbilar som används för landsvägsbruk och för mer terräng liknande bruk:

Här är en annan länk till hela produkt katalogen för tillverkaren RUD.

Konstigt nog verkar det inte stå något om vad kedjorna väger  :unsure:

 

 

För övrigt är de här länkarna ganska passande från vår synvinkel:

 

http://www.rubicon-trail.com/jeep101/chains.html

 

http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Chains_snow.htm

 

 

Nästa gång jag har tid ska jag prova med remmar och stål-tråd och se om det går att korta påläggningstiden och minska på utmattnigsfaktorn   -_-

 

För egen del, enbart med tanke på terrängkörning och med fyrhjulsdrift, lutar jag fortfarande åt att mitt enda par med kedjor kanske borde installeras på framhjulen.

I terrängen handlar det ju inte så mycket om risken att få sladd, men framhjulen ska ju inte bara styra utan kanske också "tugga" sig fram och "göra spår". På en vanlig 30:a så är ju också nästan två tredjedelar (?) av vikten över framhjulen så kedjorna borde väl göra mest nytta där?

Detta ska också provas nästa gång det blir utflykt i terränglådan  B)

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Kedjor fram, när du inte har last och ska tugga dig fram.

 

Kommersiella lastbilar har kanske 10-20 ton med över drivaxeln och då är det inte så konstigt att det är där greppet ska vara.

 

Ja, risken för sladd är överhängande i fart, men den typen av körning du beskriver är risken liten. Självklart är det bättre ju fler hjul som har kedjor, men din fråga var om du skulle lägga dina 2 kedjor fram eller bak.

 

Kom förbi någon gång ska jag visa och förklara.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg la på snøkjettingene på traktoren min her om dagen, jeg kan jo vise dere hvordan jeg gjorde det:

 

Sånn festa jeg kjettingene, tok bare det første jeg fant som jeg kunne bruke:

DSC_2155-1068.jpg

 

Så var det bare å sette i gang:

 

DSC_2155-1600.jpg

 

Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre:

 

DSC_2156-1600.jpg

 

Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre:

 

DSC_2157-1600.jpg

 

Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre:

 

DSC_2158-1600.jpg

 

Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre:

 

 

DSC_2159-1600.jpg

 

Nå er det bare å feste kjettingene:

 

DSC_2160-1600.jpg

 

Testkjør og stram hvis det trengs. Ved denne metoden trenger en ikke å stramme mye, hvis noe i det heile tatt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=nsviPK4eP6E
Så kan man göra....
Har likadana på jobbet (BM 641 fram) & motorklubben (L90)
Själv kör jag min ryggbrytar-metod (EJ smart..) = Suger tag i kedjan, lägger den över hjulet med lika mkt över åt båda håll, kör sedan fram el. bakåt & kopplar ihop.
 
Edit:
Fixade länken. (man får inte se den inbäddad här på forumet)
//Vinkon

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...