bsvensso Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Sedan senaste testet med att lägga på kedjorna, som var mycket slitsamt, har jag funderat på om det inte finns något bättre sätt. Problemet (i alla fall för en kontors-knutte som jag) är ju att de väger kanske 50 kg, och det är ett sabla slit bara att lyfta upp dem på däcken. Skulle man inte kunna bara lägga ut dem på marken bakom bilen istället, backa över dem tills det kommer ut lite kedja framför däcken, och sedan fästa någon rem (eller liknande) i kedjan och hänga upp den runt toppen av däcket. När man sen fortsätter att backa borde kedjan dras upp på däcket när hjulet rullar bakåt Då skulle man slippa det värsta momentet med att lyfta upp dem på hjulen. Självklart kan man förbereda kedjorna med att fästa remmarna i förväg för att spara tid. När hjulet gått nästan hela vägen runt så tar man av remmarna och "bara" fäster ihop ändarna på kedjorna. För er som lägger på kedjorna på 5 minuter i alla fall spelar det väl ingen roll men för en mer klen typ vore det rätt praktiskt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 En del brukar lura en ståltråd i ett "U" med varsin ände på varsin sida av kedjan och "nocken" i "U":et på en klack i däcket. Och sedan backa över/på kedjan. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 En del brukar lura en ståltråd i ett "U" med varsin ände på varsin sida av kedjan och "nocken" i "U":et på en klack i däcket. Och sedan backa över/på kedjan. Så brukar vi göra på traktorn. Ska få kedjorna på hjullastaren om några dagar eller veckor. Kan försöka komma ihåg att fota då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 En del brukar lura en ståltråd i ett "U" med varsin ände på varsin sida av kedjan och "nocken" i "U":et på en klack i däcket. Och sedan backa över/på kedjan. Precis så tänkte jag. Ståltråd går säkert, men borde det inte gå med en spänn-rem eller liknande också (för snabb fästning)? Så länge man klarar av att fästa remmen på något lämpligt ställe går väl vad som helst antar jag... Nåja, en annan sak att prova nästa gång jag har träff med bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Jo, "vadsomhelst" som du kan fästa i kedjan och få att följa med däcket runt fungerar. Beror lite på hur bra klackar du har på däcket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Föredrar själv Hi-liften o sen lägga på kedjorna med hjulen i luften, men att lägga ut kedjorna o sen backa(köra) rakt på funkar åxå, fast då får man lyfta upp ena änden (eller båda om man spänner på toppen) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Ursäkta min okunnighet, vad exakt är "Hi-liften"? Kan jag göra samma med min Scania? Problemet är ju vikten på kedjorna, om hjulen är i luften eller inte spelar ingen större roll för mig. Det är själva lyftandet av kedje-asen som är problemet Hittills då jag provat har jag lyft upp en ända av kedjan till toppen på hjulet och det är det momentet som är så dj-vla tungt. Istället för det så var idén att låta hjulet lyfta upp kedjan själv genom att fästa det mot däcket på något sätt när man rullar över den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Inser att jag kanske tänkte lite för komplicerat. Det borde väl räcka t.ex med att lägga ut kedjan rakt bakom ett bakdäck och sedan applicera någon fäst anordning från kedjans ände till toppen (åtminstone nära toppen) på hjulet. Sedan är det bara att köra framåt ett drygt hjul-varv så har ju hela kedjan rullat upp sig på hjulet och kommit ut lite bakom och under hjulet. Färdig sträckt och klart Åtminstone så länge kedjan går på någorlunda rakt och inte trillar av under manövern Men då blir det inget behov av att backa på och kliva av mitt i mellan manövrerna. I teorin... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Hej En bild säger mer än tusen så du får en rörlig bild http://m.youtube.com/watch?v=MrfbR4REV-s Fins på fmv4x4 till förmånliga priser Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Tack, fast inte säker på hur bra det skulle funka på Scanian. Vikten är ju lite högre, och frågan är vart man skulle fästa den. Ramen kommer man knappast åt och "kofångaren" på Scanian är väl ungefär samma höjd som den lyften, och sen får du nog pumpa ett tag innan något däck lyfter från marken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnilse Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Man lägger ut kedjan på marken fäster najtråd i ena ändarna på kedjan lagom längd som ett U sen i hänger man den i nabbar på däcket å kör på kedjan eller backar.. Det skall ske så att kedjan dras på då hålls den sträckt under tiden den läggs ut på däcket sen fortsätter man till kl elva å spänner ihop den. Efter lite körning får man efterspänna den.. Najtråd kraftig ståltråd till armering vid betong arbeten. Körde Tgb 40 när man lekte krig å de tog inte många minuter att få på dessa, efter lite övning backa man på alla fyra samtidigt klart sen var man inte ensam det fanns ju minst en gubbe vid varje sula som hjälpte till (pjäsbil) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Det låter precis som jag tänkt mig. Nu gäller bara att komma på vad lagom längd är. Det är inte så att militären hade det som officiell metod med någon lämplig instruktion och ett längd mått? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 Januari , 2014 Rapport Share Postad 11 Januari , 2014 Vill minnas att några PATGB203-nissar i Kosovo eller Affe snackade om att lägga på skiten med endast ett omtag på x minuter som krav. Fast med hjälp av alla (nödvändiga) gubbar i vagnen också förstås... Inte nödvändigtvis med tidigare nämnd metod, men det lär ju knappast ha varit till deras nackdel... Det låter precis som jag tänkt mig. Nu gäller bara att komma på vad lagom längd är. Det är inte så att militären hade det som officiell metod med någon lämplig instruktion och ett längd mått? Någonstans mellan tummen och pekfingret? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 12 Januari , 2014 Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 Att lägga på 2 kedjor ska inte ta mer än 15 minuter om du gör det själv. Lägg kedjorna fram!! Har du tung last och kör där det är riktigt halt kan du lägga på bak med. Jag lägger kedjorna framför hjulen och backar på kedjorna, det går åt en 70-80 centimeter järntråd, när du "backar" på kedjorna blir de sträckta och bra. Spänn sedan år spännbjörnarna så hårt det går. Därefter kör du 5 minuter och stannar och efterspänner. Jag vet, för jag har kört mycket i bergen på dåliga vägar med 6-hjulsdrivna lastbilar! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 12 Januari , 2014 Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 OBS! Glöm inte att naja fast spännbjörnen i stängt läge, annars är det lätt hänt att kedjan rensar axeln från bromsklockor och dyligt. Även lösa kedjeändar ska najas fast. Ha alltid en rulle järntråd i bilen för liknande ändamål. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 13 Januari , 2014 Rapport Share Postad 13 Januari , 2014 Ang. militär instruktion i snökedjors påläggande. Jag laddade upp några sidor ur förarinstruktion till detta forums dokumentarkiv. Blir väl synligt där så småningom. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 14 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 Januari , 2014 Tack för najningstipset. När jag testade tittade jag lite oroligt på "lås" mekanismen som ju inte verkar gjuten i betong direkt. Att naja fast den kan nog vara en bra försäkring Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 16 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Jag har tillbringat (för mycket) tid med att kolla runt nätet efter olika hjälpmedel för att få på kedjor och har lärt mig en del under tiden, t.ex: - Det finns olika hjälpmedel, men det går nog lika bra med bagage-stroppar, remmar eller även separata kedjor (eller stål-tråd som föreslaget här). - Alla exempel på kedjor som träs på (även på truckar) verkar Mycket lättare än mina, folk lyfter omkring dem utan problem och slänger upp dem på hjulen. Visst, jag är kontorsråtta men TGB kedjorna slängs inte omkring så lätt av de flesta skulle jag tro. D.v.s det som förevisas på webben är är inte lösningar på just det problemet (dvs hur hantera vikten) utan mest om hur de spänns fast. Vikten verkar inte anses vara ett stort problem. - Det i sin tur verkar bero på att även lastbils kedjor nästan alltid är av en enklare typ (steg mönster?), mycket glesare och antagligen tunnare material, ibland kanske även lättmetall? Det är helt enkelt betydligt mindre mängd kedja inblandad i exemplen - Det kedje mönster som är på TGB 30/40 är ett av de mest extrema och speciellt lämpligt för att ge grepp både i längsled och sid-led och för bruk i terräng. De flesta lastbils kedjor ger annars mest grepp i längsled och är tänkta för landsväg. Rut mönstret på våra kedjor resulterar i en tyngre kedja. - 95% av alla källor och tillverkare verkar säga att om man bara har ett par kedjor ska de monteras på Driv-axeln. Har man fler kan andra axlar också monteras på. På icke 4x4 lastbilar ska de monteras på drivhjulen bak först, bl.a för att undvika sladd. Vissa föreslår också att nästa extra par monteras på en trailer axel innan man monterar på framhjulen. I bergig terräng bör man ha kedjor fram också. Självklart måste farten alltid anpassas till omständigheterna. - De allra flesta kedje diskussionerna är om snö/is körning. Väldigt få om terrängkörning. - Landrover rekommenderar att kedjor först monteras på bakhjul, sedan framhjul. Antagligen mest med tanke på landsvägs körning. - Kedjor är speciellt bra i terräng och lera där däcksmönstret lätt kan bli fullpackat annars. Här är en ganska instruktiv bild från snökedje tillverkaren Ottinger angående lastbilar: Hos Ottinger kan man också jämföra mönstren för lastbilar som används för landsvägsbruk och för mer terräng liknande bruk: Här är en annan länk till hela produkt katalogen för tillverkaren RUD. Konstigt nog verkar det inte stå något om vad kedjorna väger För övrigt är de här länkarna ganska passande från vår synvinkel: http://www.rubicon-trail.com/jeep101/chains.html http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Chains_snow.htm Nästa gång jag har tid ska jag prova med remmar och stål-tråd och se om det går att korta påläggningstiden och minska på utmattnigsfaktorn För egen del, enbart med tanke på terrängkörning och med fyrhjulsdrift, lutar jag fortfarande åt att mitt enda par med kedjor kanske borde installeras på framhjulen. I terrängen handlar det ju inte så mycket om risken att få sladd, men framhjulen ska ju inte bara styra utan kanske också "tugga" sig fram och "göra spår". På en vanlig 30:a så är ju också nästan två tredjedelar (?) av vikten över framhjulen så kedjorna borde väl göra mest nytta där? Detta ska också provas nästa gång det blir utflykt i terränglådan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 16 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Ang. militär instruktion i snökedjors påläggande. Jag laddade upp några sidor ur förarinstruktion till detta forums dokumentarkiv. Blir väl synligt där så småningom. Jag kan Se ditt dokument, man får inte ladda ner det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Jag kan Se ditt dokument, man får inte ladda ner det Samma för mig, har inte "permission" att ladda ner dokumentet. Permissionsförbud? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Som sagt. Kedjor fram, när du inte har last och ska tugga dig fram. Kommersiella lastbilar har kanske 10-20 ton med över drivaxeln och då är det inte så konstigt att det är där greppet ska vara. Ja, risken för sladd är överhängande i fart, men den typen av körning du beskriver är risken liten. Självklart är det bättre ju fler hjul som har kedjor, men din fråga var om du skulle lägga dina 2 kedjor fram eller bak. Kom förbi någon gång ska jag visa och förklara. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 17 Januari , 2014 Rapport Share Postad 17 Januari , 2014 Mina körutbildare i det gröna betonade att kedjorna till 30-40 var terrängkedjor och att emellanåt bestod terrängen av snö. Kedjor för användning i terräng belastas ju mycket mer än rena snökedjor så där har du säkerligen 25kg stål per kedja. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 22 Januari , 2014 Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Jeg la på snøkjettingene på traktoren min her om dagen, jeg kan jo vise dere hvordan jeg gjorde det: Sånn festa jeg kjettingene, tok bare det første jeg fant som jeg kunne bruke: Så var det bare å sette i gang: Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre: Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre: Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre: Hopp ut av traktoren, juster litt, rygg litt videre: Nå er det bare å feste kjettingene: Testkjør og stram hvis det trengs. Ved denne metoden trenger en ikke å stramme mye, hvis noe i det heile tatt. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 22 Januari , 2014 Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 http://www.youtube.com/watch?v=nsviPK4eP6ESå kan man göra....Har likadana på jobbet (BM 641 fram) & motorklubben (L90)Själv kör jag min ryggbrytar-metod (EJ smart..) = Suger tag i kedjan, lägger den över hjulet med lika mkt över åt båda håll, kör sedan fram el. bakåt & kopplar ihop. Edit:Fixade länken. (man får inte se den inbäddad här på forumet)//Vinkon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 22 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Kul att se både spänn remmar och snören användas för att lyfta kedjorna upp på hjulen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.