Gå till innehåll

Hittade en 912:a i urskogen!


Rekommendera Poster

Av en händelse fick jag reda på att en volvo 912:a fanns i närheten av mig som hade stått i ca 20 år. Hoppade in i bilen, lastade med ett bullpaket och drog iväg, sträckan bestod av ca 70 km skabbig grusväg- mys! Kommer fram till byn jag aldrig varit i stannar på första bästa gård och hittar gårdsägaren.

 

Jag förklarar att jag har hört av en kompis som känner en annan kille att han hade sett en gammal terrängbil i denna by för länge sedan. Herren nickar och berättar att det står en gammal klenod 100 meter bort in i skogen. Jag hasar dit och tar dessa kort:

 

b9yf.jpg

 

zpqq.jpg

 

4ltk.jpg

 

tyyd.jpg

 

vibs.jpg

 

jlvi.jpg

 

Jag frågade om den var till salu och den saken är nu under utredning, förövrigt for jag iväg för att spana efter två gamla volvo TVC-lastbilar som skulle stå några mil bort men de var borta :(

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog också att det går att rädda den :)

 

Angående att lätta en 912:a så finns det rätt mycket kilo att riva av den.

 

Flaket - ersätt det med ett minimalt plyfa-dito. Där kan man nog få bort 200 kilo.

Däcken - de väger mellan 60 - 70 kg st. Skulle man hitta mindre så borde man kunna få den runt 100 kg lättare.

Vinschtrumma med tillhörande växellåda och axel - säkert 150 kg.

Sedan går det alltid att hitta en mindre motor som väger mindre än 450 kg som A6:an gör.

 

Totalt måste du få bort 700 kg - från 4200 kg tlll 3500 kg, det kan gå!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omg!väger den 450kilo? Inte illa

 

Det finns ju en ny lätt klass som sträcker sig till 4200 kilo.detta kanske gäller bara nytillverkade lätta lastbilar men det

Är ju värt attt kolla upp

 

Intyg på nya axeltryck o boggie tryck kan man väl kanske få av han som fixar till våra tgb 13

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Ok

 

Kankse skulle undersöka det där med medeltunga klass,kankse inte är så dyrt o komplicerat.

 

Men om man nu leker med tanken att man ska lätt-regga 912an och får typintyg på nya axel o boggietryck ,får ner vikten

till kankse 3200kg,vad tycker bilprovningen om storleken på 912an??

 

Man kankse skulle ringa tekniska o fråga,sist ja ringde om lätt regningen på min 13 förra året blev ja ju idiot-förklarad.

Han skrattade o sa nej nej hahaha det går aldrig :mellow:

 

sen bokade ja reggtid och och använde alla tipps från alla här,och det gick ju kanon :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men om man nu leker med tanken att man ska lätt-regga 912an och får typintyg på nya axel o boggietryck ,får ner vikten

till kankse 3200kg,vad tycker bilprovningen om storleken på 912an??

 

Storleken borde fungera tycker jag. 912:an är 587 cm lång och 195 bred - en dodge ram 1500 är 585 cm lång och 202 bred, B-reggad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken borde fungera tycker jag. 912:an är 587 cm lång och 195 bred - en dodge ram 1500 är 585 cm lång och 202 bred, B-reggad!

Ok det borde ju gå,kankse skulle höra me curt på volvo lastvagnar vad han tror :)

Ja får väl sälja TL11an o handla in en 912an :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hur går det?förhandlat nått med ägaren?säg att du ska göra en kultur-historisk räddning :)

 

Jag har lämnat ett skäligt bud till ägaren och väntar spänt på att han ska ringa! Som backup-objekt har jag en stabsterrängbil 935 under bevakning -_-

 

2nj3.jpg

 

3jyg.jpg

 

oeyl.jpg

 

Observera tratten med tillhörande slang till vänster på sista bilden - kommunikationsförbindelsen mellan skåp & hytt :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...